Az autómentes nap nem arra szolgál, hogy kirekesszék az autókat a forgalomból, sokkal inkább a közlekedési eszközök tudatos választására ösztönzi a lakosságot – mondta az innovációs és technológiai miniszter szombaton az európai mobilitási hetet lezáró autómentes hétvége megnyitóján.
Palkovics László kiemelte, a rendezvénysorozatnak Magyarország már a 2002-es indulás óta résztvevője; az idén csaknem 300 település csatlakozott a kezdeményezéshez. A miniszter kitért arra is, hogy a világ és Magyarország gazdaságában meghatározó autóipar jövőjét a digitalizáció, az önvezető autózás, az alternatív meghajtású járművek térnyerése alakítja. A miniszter szerint éppen ezért „büszkék lehetünk, hogy Magyarország már nemcsak az autóipari márkák jelentős részének gyártóbázisa, hanem fejlesztőbázisává is vált”. Mindez annak köszönhető, hogy a magyar kormány támogatja azokat a törekvéseket, amelyek az autonóm, vagyis önvezető és elektromos hajtású járművek fejlesztését jelentik – tette hozzá.
A tiszta, fenntartható ország megteremtéséhez a felelős kormányzati klíma- és energiapolitika mellett az emberek, a vállalatok, az intézmények, az egyetemek és a kutatók együttműködésére és szerepvállalására is szükség van – hangoztatta a tárca vezetője, hozzátéve, a kormány által elkészített fenntarthatósági stratégia egyik fő célkitűzése az elektromos és környezetbarát megoldásokon alapuló zöld közösségi és személyi közlekedés feltételrendszerének megteremtése. Ezért ösztönzik az elektromos autók térnyerését és környezetkímélő buszok beszerzését is – fűzte hozzá.

Fotó: Mirkó István
Tarlós István a sajtótájékoztatón elmondta, a 2010-ben hivatalba lépett városvezetés erőfeszítéseket tesz és tett a fenntartható és fenntartandó közlekedési megoldások bevezetésére. A főpolgármester példaként említette a BKV-járműflotta folyamatos cseréjét, a 4-es metró átadását, a budai fonódó villamos forgalomba állítását és az 1-es villamos pályájának meghosszabbítását. Ismertetése szerint 2010 óta lecserélték a metrókocsikat, ennek köszönhetően a 415 metrókocsi átlagéletkora mára 4 év lett, míg 2010-ben még 32 év volt. Arra is felhívta a figyelmet, hogy elkezdődött a 3-as metró infrastruktúrájának felújítása.