Kockázatok a közutakon

Újabban a rendőrség civil autókból is ellenőrzi a közlekedők sebességét, tekintve, hogy a gyorshajtás a leggyakoribb oka a súlyos baleseteknek. A rendőrség lapunkkal közölte: fellépnek az ittas vezetés, a biztonság öv használatának elmulasztása és a mobilozás ellen is. A közszolgálati egyetem tanszékvezetője úgy véli, időszerű lenne az autópályákon az egész útvonalra kiterjedő sebesség-ellenőrzés.

Kulcsár Anna
2019. 12. 21. 7:34
A rendőrök a hagyományos módszerek mellett civil járművekből is ellenőrzik a sebességet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hozzátartozóiért aggódó, kétségbeesett hangú nő, szomorú arcú fiatal lány, nyugalomra intő, rekedtes hangú férfi – drámai képek és hangok a Magyar Autóklub és a rendőrség nemrég megjelent reklámjain.

Az érintett szervezetek év végi köztéri kampányba kezdtek, hogy az ünnepi forgalom közepette figyelmeztessék azokat, akiket még lehet: az életük múlhat azon, hogy ­körültekintően vezetik-e autójukat, tudnak-e uralkodni az ünnepi alkalomra is jellemző kapkodásukon, izgatottságukon. A felhívások azt sugallmazzák, ha sietünk, sem érdemes a gázra lépni, mert lehet, hogy megfontoltan messzebb jutunk.

A figyelemfelkeltő közcélú kampányok hasznosságát többen vitatják, mások viszont úgy vélik, hogy enélkül már nem lehet átütni az ingerküszöböt. Mert mondjuk, ha egy nő gyermekcipőt szorongatva ül magában és sír, az egyértelmű utalás lehet, a hosszas magyarázkodás viszont az emberek egy részét nem hatja meg. S nem is tartja vissza a gondatlan vezetéstől.

A szeptember-október környékén regisztrált közlekedési balesetek nagy száma azt a gyanút keltette fel még a gyalogosan közlekedőkben is, hogy itt valami nincs rendjén. Ennek a jelenségnek mélyebb okai lehetnek.

Nem egyszerű ez a dolog, mármint a közúti igazgatás, éppen ezért a jogi szabályozás több terület között osztja meg a baleset-megelőzés feladatait. Elegendő az útépítésre és -fenntartásra, a forgalomszervezésre mint útügyi, közlekedési tennivalóra és a közlekedésrendészetre mint rendőri feladatra utalni. A magánszemélyek és egyesületeik tevékenysége ezekhez csatlakozik.

A közúti közlekedés tapasztalatai­ról elsőként az Országos Rendőr-főkapitányságot (ORFK) kérdeztük meg. – A rendőrség ezután is határozottan fellép a jogsértések ellen, s minden olyan eszközt alkalmazni fog, ami gátat vethet a kedvezőtlen folyamatoknak – közölték. Tavaly óta például nem jelentik be előre az ellenőrzések helyét és idejét, ennek nyomán a baleseti adatok kedvezően változtak. – Idén szeptembertől azonban rohamos hanyatlásnak indult a közlekedési morál – tette hozzá az ORFK.

Megtudtuk azt is, hogy a rendőrség egész évben közlekedésrendészeti akciókkal lép fel a legveszélyesebb magatartások ellen, ilyen jogsértés különösen a sebességtúllépés, az ittas járművezetés, a biztonsági öv használatának elmulasztása és a figyelem elterelésére alkalmas mobilozás. A nagy akciókhoz csatlakoznak az egyéb megelőzési formulák, kiemelhető közülük az iskolai előadások sorozata.

Utalt a rendőrség a szabályok önkéntes követésére, az egyéni felelősségre mint alapvető követelményre is. Mindemellett fontos kérdés, hány rendőr van az utakon, s milyen felszereltséggel dolgozik. Erre az ORFK azt válaszolta: a közlekedésrendészeti szakterületen működő hivatásos állomány létszáma 2017. január 1-jén 2710 volt, ez 2018. január 1-jére 2661-re változott, ez év elején pedig 2640 rendőr teljesített szolgálatot az utakon. Úgy vélik, hogy a jelenlegi létszám elegendő a feladat eredményes ellátásához és megvannak az alapvetően szükséges eszközeik is.

A rendőrök a hagyományos módszerek mellett civil járművekből is ellenőrzik a sebességet
Fotó: Havran Zoltán

A közlekedési balesetek jelentékeny része a sebességtúllépésre vezethető vissza – közölte ezek után érdeklődésünkre Major Róbert egyetemi docens. Az okok mélyebb elemzéseként a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanszékvezetője arra mutatott rá, hogy a mindennapi életben előforduló agresszivitás, nemegyszer kíméletlenség hosszabb ideje az utakon is érzékelhető. A résztvevők olykor túllépik a sebességhatárt, s nem alkalmazkodnak az időjárási és az útviszonyokhoz sem. Az ezredes elmondta: a fix mérőállomások és az egyéb rendőri ellenőrzések tapasztalatai azt mutatják, hogy a sebességmérés előre meghirdetett programja nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az autóvezetők egy része ugyanis a megadott helyszíneken lassít ugyan, de utána a gázra lép és nagy sebességgel halad tovább.

Major Róbert mindemellett fontosnak tartja, hogy a rendőrség az utóbbi időben az ellenőrzés többféle módszerét alkalmazza. Példának okáért civil autókat vet be – ezekről természetesen hiány­zik a rendőrség felirat. A tanszékvezető elképzelhetőnek tartaná azt is, hogy – nyugati mintára – bevezessék a szakaszos sebesség-ellenőrzést. Ennek keretei közt a rendőrök például az autópálya különböző pontjain is kontrollálhatnák az egyes autósokat, méghozzá oly módon, hogy a haladási sebesség végül a teljes útszakaszra vetítve megállapítható legyen. Az elméleti kérdésekkel foglalkozó szakember a maga részéről szükségesnek látná, hogy bővítsék a közlekedésrendészet személyi és eszközállományát is.

Az ezredes elmondta még, hogy a rendőrök számontartják, milyen útszakaszokon, hol történik a legtöbb karambol. Ez azért nagyon fontos, mert a megyei főkapitányságok az ilyen gócpontokon eleve több ellenőrzést tartanak, hogy megelőzzék a szerencsétlenségeket. Nemzetközi felmérések egyébként arra jutottak, hogy a nagyvárosok környékén élő fiatal felnőttek a legveszélyeztetettebbek a közlekedésben.

Kevesebb–Több

Október végéig majdnem tizennégyezer olyan közúti balesetet jegyeztek fel, amelyben valaki megsérült – derül ki az ORFK friss kimutatásából. Az idei esetszám alatta marad a múlt évi időszakos adatnak – azzal együtt is, hogy szeptemberben és októberben több súlyos következményt hozó ütközés történt, mint tavaly ősszel. A részletek közül kiemelhető, hogy a legtöbb személyi sérüléssel járó balesetet idén Budapesten regisztrálták: a fővárosi karambolok adták az országos esetszám megközelítőleg negyedét. Pest megyében történt a második legtöbb karambol, a harmadik legveszélyesebb helynek a közutakon pedig Szabolcs számított. A legkevesebb olyan ütközést, amely sérüléssel is járt, Tolnában rögzítették. Az idei balesetek közül 422 volt halálos kimenetelű. A balesetet okozó járművezetők több mint 1100 esetben ittasak voltak.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.