A jelenlegi helyzetben is bíznak a befektetők a magyar műtárgypiacban: a megkérdezettek 54 százaléka a festmények iránt érdeklődik leginkább, de jelentős emelkedéssel felzárkózott az ékszerbefektetés is – derült ki a BÁV Zrt. MTI-hez elküldött műtárgybefektetési index kutatásából.
Az összegzés szerint a magyar vásárlók műtárgybefektetési szándékának alakulását vizsgáló kutatás már az új koronavírus miatt veszélyhelyzet elrendelése után, március második felében készült el, az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. végezte 200 fő megkérdezésével. A minta a legalább 300 ezer forint havi háztartás jövedelemmel rendelkező, 18-69 év közötti, online elérhető magyar lakosságra reprezentatívnak tekinthető nem, kor, iskolai végzettség és lakóhely szerint – olvasható a tájékoztatóban.
A Műtárgybefektetési Index a várható befektetési szándék, különböző dimenzióit egyesíti egyetlen értékben. A kutatás szerint a műtárgybefektetési index értéke minimálisan csökkent: a tavalyi 39-hez képest idén márciusban 37 volt. Érdemi visszaesést egyetlen alindex mutatott: az anyagi kilátások romlottak jelentősen a bő egy évvel ezelőtti értékekhez képest.
Várakozáson felüli stabilitást mutatott a műtárgypiachoz és általában a befektetésekhez fűződő viszony: a megkérdezettek nem vesztették el a bizalmukat a műtárgypiacban, nem lettek kockázatkerülőbbek, és nem is fordultak el a műtárgyvásárlásoktól.
A műtárgyvásárlás iránt nyitottak körében a legnagyobb népszerűségnek, ahogy tavaly is, a festmények örvendtek (54 százalék). A második helyen 51 százalékkal álló ékszerbefektetés azonban jelentős, 16 százalékos növekedést ért el 2020-ra. A harmadik helyen az órák (25 százalék) és a papírrégiségek, könyvek (25 százalék) állnak, majd a numizmatikai érmeket (21 százalék), valamint a kerámia, üveg- és ezüsttárgyakat, bútorokat magába foglaló egyéb műtárgyak (20 százalék) következnek.
Mint írják, a műtárgyvásárlók csoportja egyelőre egy szűk szegmenst jelent, de arányuk még egy ilyen turbulens időszakban is meglepően stabil. A legismertebb aukciósház, ahogy korábban is, 80 százalékos márkaismertséggel, a BÁV volt.