A Budapesti mobilitási tervben (BMT) – Karácsony Gergely állításával ellentétben– csak egyetlen helyen, a zajterhelés csökkentése és a levegő minőségének javítása kapcsán szerepel a közúti járművek sebességkorlátozása. „A környezeti szempontból legterheltebb belső városrészekben indokolt minél kiterjedtebben alkalmazni az éjszakai, illetve az általános – nagy lakossági érintettségcsökkenést eredményező – Tempo 30-övezetek kialakítását alkalmazó sebességkorlátozást” – olvasható a dokumentumban. A BMT-ben szó sincs a 70-es, gyorsúti szakaszok megszüntetéséről, és minden 50-es mellékutcában a sebesség 30 kilométer/órára csökkentéséről.
A főpolgármester a közúti forgalom lassításáról szóló fővárosi előterjesztés kapcsán egy keddi interjúban azt mondta: a cél, hogy senki ne haljon meg közlekedési balesetben, ami „egyébként Tarlós István mobilitási tervében is szerepelt annak idején”. A tervet Karácsony maga is megszavazta tavaly május 29-én. Az interjúban a sebességhatárok csökkentése kapcsán szakmai érvek helyett a főpolgármester a személyes érintettségét hangsúlyozta, ugyanis édesapja közlekedési balesetben vesztette életét, neki magának – mondta – épp ezért nincs jogosítványa.
Tegnapi Facebook-bejegyzésében pedig már visszavonulót fújt az ellenzéki főpolgármester, arról írt, nincs arról szó, hogy az előterjesztésben szereplő terv szerint a városban mindenhol, minden egyes útszakaszon csökkentenék a megengedett sebességet. Karácsony egyik mondatban elődjét is bírálja, mondván: a BMT-ből eddig semmi nem valósult meg. „De majd most…”, majd azt írja, hogy Budapest jelentős része már most is forgalomcsillapított zóna.
„Nem feltétlenül alkalmazható és nem helyes a fővárosi általános sebességkorlátozási javaslat” – reagált Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója tegnap a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában. Vitézy meglepődött a javaslaton, hiszen azt nem mutatták be a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésén. A közlekedési szakember szerint a kerületeket bevonva, utcáról utcára kell dönteni a kérdésben, s nem „fűnyíróelvszerűen” egységesen bevezetni a korlátozást. A vezérigazgató szerint hiba volt az is, hogy a városvezetés nem magyarázta el az embereknek, hogy miről szól a javaslat, és nem folytatott egyeztetést a kérdésben.