Az idén 20 éves, Magyarországon piacvezető vállalat Ooops! márkájú és sajátmárkás higiéniai papírtermékeit – toalettpapír, papír zsebkendő, papírtörlő – Skandináviába, a Baltikumba és Kelet-Közép-Európa több mint 20 országába szállítják. A külpiaci értékesítés a koronavírus-járvány idején sem állt le, köszönhetőn az évi 140 ezer tonnás feldolgozó kapacitásnak, és Európa legmodernebb, a régió legnagyobb papíripari üzeme, a dunaföldvári gyár rugalmas gyártási teljesítményének – mondta Vajda Attila.
A koronavírus-járvány kitörése óta az eddigi, átlagosan napi 2 millió tekercs gyártását 3 millióra emelte a toalettpapír termékeknél, papírtörlőből 20 százalékkal, papír zsebkendőből pedig 10 százalékkal emelték a termelést, de a rendelésállomány – átmenetileg – egyes termékekből a háromszorosára nőtt a kiskereskedelmi láncoknál. Egy magyar család évi 9 kilogramm higiéniai papírterméket használ fel évente, így a cégcsoport egy átlagos évben 13 millió ember higiéniai papírszükségleteit elégítheti ki. A megugró igényeket a vállalkozás 100 százalékban ki tudja elégíteni – szögezte le Vajda Attila.
A magyar piac zökkenőmentes ellátása annak is köszönhető, hogy a legalapvetőbb termékek papír-alapanyagainak 100 százalékát belföldön állítja elő a cég, ez a teljes termékportfólió alapanyagának 50 százalékát jelenti. A megnövekedett igények miatt pedig csaknem száz munkavállalóval bővítik a létszámot a három magyarországi telephelyen – jegyezte meg.
Tudomásuk szerint a kiskereskedelmi árak nem emelkedtek, az akciók azonban a megugró működési költségek miatt elmaradnak. Az extra higiéniai és megelőző intézkedések, idős munkavállalók védelmében tett lépések költségei, az egyes alapanyagok és az azokhoz kapcsolódó szállítmányozás drágulása, és a devizahatás is emeli a kiadásokat.
Vajda Attila hangsúlyozta, hogy a papírgyártás és -feldolgozás Magyarországon a rendszerváltás előtt jelentős iparág volt, a privatizáció után azonban sok gyár bezárt. A Vajda-Papír 20 éve alakult családi vállalkozásként, és a cégvezető vallja, hogy bár csoportszinten mintegy 600 munkavállalót foglalkoztatnak, továbbra is családi vállalkozásként tevékenykednek, azonban ma már nemzetközi színtéren és multinacionális gondolkodással. 2013-ban Norvégiában nyitottak több mint 100 új munkahelyet teremtő leányvállalatot. 2014-ben a vállalat 1,8 milliárd forint értékű kapacitásbővítő nagyberuházást valósított meg, a világ egyik legmodernebb higiéniai papírüzemének számító dunaföldvári gyárának fejlesztését pedig 2018-ban fejezte be; a 15 milliárd forintos beruházáshoz 4,5 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatást kaptak a nagyvállalati beruházási támogatási programból. A költségek mintegy 15 százaléka, csaknem 2,5 milliárd forint volt az önerő, a fennmaradó összeget pedig hosszútávú, 7 és 10 éves futamidejű hitelekből finanszírozzák.