Zavartalanul működik a tömegközlekedés vidéken

Bár a nagyvárosok tömegközlekedését működtető cégek mindenhol jelentős, akár 80 százalékos bevételkiesést szenvednek el a járványhelyzet miatt, csődhelyzetről sehol nincs szó. Elbocsátásokat sem terveznek, helyette a rendes szabadságok kiadásával, részmunkaidős foglalkoztatással óvják a munkahelyeket, emellett feladatokat csoportosítanak át, és fejlesztéseket halasztanak el.

2020. 04. 27. 19:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronavírus-járvány és a március 11-én kihirdetett veszélyhelyzet miatt a Volánbusz Zrt. létrehozta a www.volanbusz.hu/hu/koronavirus/ oldalt, ahol folyamatosan tájékoztatják az utasokat a társaság autóbuszjárataival, menetrendjével, jegy- és bérletváltási szabályaival kapcsolatos változásokról. Kérdésre jeleztek: a helyi személyszállítást érintő intézkedések a települési önkormányzatok hatáskörébe tartoznak. A Volánbusz Zrt. 16 megyei jogú városban – Békéscsaba, Dunaújváros, Eger, Érd, Győr, Hódmezővásárhely, Nagykanizsa, Nyíregyháza, Salgótarján, Sopron, Szeged (csak a busz), Székesfehérvár, Szekszárd, Szolnok, Szombathely és Zalaegerszeg – működteti a tömegközlekedést. A helyi járataikat érintő részletes híreiket a www.volanbusz.hu/hu/hirek/hir/35003 oldalon teszik közzé, amelyet folyamatosan frissítenek. A legtöbb nagyvárosban, hétfőtől-péntekig a szabadnapi (szombati) menetrend szerint közlekednek a járatok, de vannak települések, ahol a munka- vagy nyári tanszünetek alapján járnak a buszok. Előfordul azonban, hogy több vonalon ennél is jelentősebb menetrend-módosítás volt, illetve nem is közlekednek a járatok.

Nyolcvanszázalékos bevételkiesés

A Volánbusz Zrt. lapunk érdeklődésére közölte azt is, hogy a járvány miatt az utasok és az autóbusz-vezetők védelmében hozott új, rendkívüli intézkedés értelmében március 23-tól készpénzmentessé vált a jegyvásárlás a társaság valamennyi járatán. Bevezették a mobiltelefonos jegyvásárlást, de ez csak az első lépés volt, folyamatosan dolgoznak a jegyértékesítési lehetőségek bővítésén. Mindezek eredményeként az elmúlt hetekben is tovább szélesítették a Közlekedési Mobiljegy applikációban megvásárolható termékek palettáját.

A vállalat kitért arra is, hogy a koronavírus terjedésének megelőzése érdekében, az országos tiszti főorvos és a Nemzeti Népegészségügyi Központ ajánlásai alapján soron kívüli higiéniai intézkedéseket vezetett be országszerte utasai és munkavállalói védelmében. Fokozottan takarítják az autóbusz-állomásokat és a járműveket, vírusölő szerrel mossák le a kapaszkodókat, kézfertőtlenítő szerrel látják el az utasokkal közvetlen kapcsolatban álló munkavállalóikat, valamint a munkahelyi mosdókat és tisztálkodóhelyiségeket. A megelőzéshez szükséges többletforrást a vállalat a járványügyi helyzet ideje alatt folyamatosan biztosítja.

A társaság közölte azt is, hogy az utasforgalom a rendkívüli helyzet miatt mintegy 80 százalékkal esett vissza, amire reagálva a cég csökkentette kapacitását. A Volánbusz Zrt. ugyanakkor folyamatosan figyelemmel kíséri az utasforgalmat, és szükség esetén plusz autóbuszokat állít üzembe. Kifejtették, hogy még senkit nem bocsátottak el, sőt, folytatták a toborzási tevékenységüket. – Azokban a munkakörökben, ahol biztosítható az otthoni munkavégzés, home office-ban dolgoznak a munkavállalók. A 65 év feletti munkavállalóinkat a veszélyhelyzet miatt – egészségük megőrzése érdekében – nem vezényeljük – tették hozzá.

Veszteség van, csődhelyzet nincs

A csongrádi megyeszékhelyen a trolibusz és villamos járatokat a Szegedi Közlekedési Társaság működteti. A cégnél sem volt elbocsátás, többek között azért, mert a járművek fertőtlenítése és hasonló járványügyi feladatok többletmunkát is jelentenek. Arról tájékoztattak, hogy a város önkormányzata biztosítja a társaság támogatását, amely ugyanakkor hozott takarékossági intézkedéseket, például beruházásokat halasztott el.

A helyi autóbuszok március 23-tól Kecskeméten is jelentősen csökkentett járatszámmal és kapacitással közlekednek. A Kecskeméti Közlekedési Központ hangsúlyozta: a legfontosabb célkitűzés náluk is a munkaerő megtartása. Ebből adódóan eddig a nyugdíj mellett dolgozók foglalkoztatását függesztették fel, továbbá a részarányos szabadságokat adták ki. Emellett az erre az évre tervezett feladatok időbeli átütemezésével biztosították a munkavállalók foglalkoztatását. A cégnél is jelentősen csökkentek a bevételek a járványhelyzet miatt, ezt a költségek jelentős csökkentésével, a beruházások átütemezésével, a járatszámoknak és az azokhoz tartozó kapacitásoknak az igényekhez történő igazításával tudják ellensúlyozni.

Veszprémben is rendkívüli menetrend szerint közlekednek a buszok, figyelembe véve a jelenlegi hivatásforgalmi utazási igényt, az esetleges zsúfoltságok megelőzésére mentesítő tartalékok készenlétben állnak. A cél itt is a munkahelyek megtartása, amelyet a rendes szabadságok átütemezésével, részmunkaidőben történő foglalkoztatással, állami bértámogatás igénybevételével igyekeznek elérni. – A bevételek nagymértékű zsugorodása nehéz helyzetet teremt, csődhelyzetről azonban még nem beszélhetünk, annál is inkább, mert a közösségi közlekedés indokolt költség alapú finanszírozás szerint működik, így a megrendelőnek állnia kell a felmerült költségeket – tette hozzá Pálinkás Norbert, a V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft. ügyvezetője.

Felülvizsgálták a költségvetést

Debrecenben is, a DKV Zrt. helyi autóbusz, trolibusz és villamos járatai március 19-étől módosított szabadnapi menetrend szerint közlekednek. Eszerint, azok a frekventáltabb járatok, amelyek az egészségügyi intézmények és ipari parkok irányába közlekednek, a szabadnapi menetrendhez képest, sűrített időpontokban indulnak, igazodva a műszakváltásokhoz is. Ám ha szükséges, akkor a cég rásegítő járatokkal biztosítja a megfelelő mennyiségű férőhelyet. A DKV Zrt. szellemi munkavállalói március 23-a óta home office munkarendben dolgoznak, minden irodában csak egy munkatárs tartózkodhat egyszerre. A fizikai munkakörben dolgozók a munkahelyükön látják el feladatukat, az eddigi előírásoknak megfelelően. – A társaság minden munkavállalójának ki kell, illetve ki kellett vennie az időarányos szabadságát. Saját kérésre jelenleg 32 fő van fizetés nélküli szabadságon, ők a különösen veszélyeztetettek. Csoportos létszámleépítésre egyelőre nincs szükség – tették hozzá. Azt ugyanakkor elismerték, hogy az utasszám drasztikus lecsökkenése, a bérlet és jegyeladásból származó 80 százalékos bevételkiesés és a járványügyi veszélyhelyzet miatti többletkiadások óriási mértékben megnehezítik a közlekedési társaság működését, de csődhelyzetről nincs szó. A tulajdonos DV Zrt. és a debreceni önkormányzat minden szükséges támogatást megad a működés biztosítása érdekében. Mindemellett a teljes éves költségvetésünket felülvizsgálták, a halasztható beruházásokat, beszerzéseket átütemezték, illetve járataink számát is jelentősen csökkentették.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.