– Sikeresen ültetik a gyakorlatba a megújult Nemzeti alaptanterv (Nat) alapelveit az új generációs történelemtankönyvek, amelyekben megvalósul a várt tananyagcsökkentés is – hangsúlyozta a Magyar Nemzetnek Nánay Mihály, a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete elnöke. Mint ismert, szeptembertől az első, az ötödik és a kilencedik évfolyamon életbe lép az új tantervi szabályozás, az érintett korosztályok tankönyveit ezért át kellett dolgozni. Történelemből összesen négy új kötet készült, amelyek alig néhány napja érhetők el elektronikus formában, de már több kritikát is kaptak az ellenzéki sajtóban.
Nánay Mihály azt mondja, az új könyvek nagy előnye, hogy szakítanak a hagyományos kronologikus eseménytörténettel, ehelyett inkább szigetszerűen dolgozzák fel az egyetemes történeti témaköröket, ami sokkal modernebb megközelítés, mint az eddigi. – A jelenségalapú oktatás elemeit vélem felfedezni az új tankönyvekben, hiszen nem szabdalják szét az ugyanazon jelenségeket (például a középkori város) bemutató anyagrészeket akár több hónapos különbséggel sorra kerülő leckékre, hanem igyekeztek integráltan bemutatni a magyar és egyetemes történeti jelenségeket. A tankönyvek az ismeretek és a képességfejlesztés közötti egészséges egyensúlyt igyekeznek megtalálni, ami üdvözlendő. Emellett egyértelmű a tananyag csökkenése is. Mind az ötödikes, mind pedig a kilencedikes tankönyvek 50-60 oldallal rövidebbek a korábbiaknál. Ez pedig lehetővé teszi, hogy az órákon több idő jusson a kompetenciafejlesztésre – fogalmazott a szakértő, megjegyezve: lehet ugyan sajnálkozni azon, hogy miért marad ki az őskor az általános iskolai anyagból, de a diákok terhelésének mérséklése érdekében valamit ki kellett hagyni, és összességében egyébként is erről a korszakról van a legkevesebb megbízható információnk.
Az elnök szerint furcsa, hogy egyesek úgy alkotnak kész álláspontot a tankönyvekről, hogy azokat valójában még kézbe sem fogták, nem tanítottak belőle. – Néhány kiragadott példán keresztül szerintem korai megtámadni egy ilyen nagy tankönyvfejlesztési munkát. Mi biztosan szeretnénk a tankönyvek szerzőivel is interjút készíteni, mielőtt az egyesületünk részletes szakvéleményt készítene az anyagokról – tette hozzá.