Tavalyhoz képest két és fél százalékkal, 93 800-ra emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek és tanulók száma a köznevelésben, közülük tízezren óvodások. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) oktatási adatai szerint minden intézménytípusban évről évre egy-két százalékkal több olyan gyermeket regisztrálnak, akik valamilyen okból gyógypedagógiai vagy fejlesztő pedagógiai ellátásra szorulnak. Az érintettek többségét normál tantervű osztályokban, integráltan nevelik, az SNI besorolású általános iskolásoknak csak kevesebb mint harmada (28 százaléka) tanul gyógypedagógiai tanrend szerint.
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) adatai szerint a területen régóta jellemző szakemberhiány az utóbbi években jelentősen enyhült, a gyógypedagógusnak készülő hallgatók létszáma megduplázódott az elmúlt években, a már pályán lévő szakemberek pedig csaknem hetven százalékkal lettek többen 2010-hez képest. Jelenleg csaknem tízezer szakember lát el országszerte gyógypedagógusi feladatot, míg 2010-ben a létszámuk csak 5700 volt.
Tovább javít a helyzeten, hogy egyre többen dolgoznak a tanárokat segítő munkakörökben is, Rétvári Bence államtitkár minapi tájékoztatása szerint 2601 fő gyógypedagógiai asszisztenst számoltak tavaly, ami azt jelenti, hogy az érintett szakemberek 2016 és 2019 között 17 százalékkal lettek többen. A pedagógiai asszisztensek létszáma 23 százalékkal, 5977-ről 7376 főre változott a vizsgált időszakban. Az Emmi parlamenti államtitkára Ungár Péter (LMP) képviselő írásbeli kérdésére válaszolva hívta fel a figyelmet, hogy a fizetésen felül járó gyógypedagógiai pótlékra az asszisztensek is jogosultak, ráadásul nemcsak akkor, ha kizárólag sajátos nevelési igényű gyerekekkel foglalkoznak, hanem akkor is, ha a munkakörük alapján hozzájuk tartozó gyerekek 33 százaléka SNI besorolású. A gyógypedagógiai pótlék egyébként az illetményalap öt-tíz százaléka, vagyis végzettségtől függően minimum hatezer, maximum húszezer forint lehet.

Fotó: Havran Zoltán
Az asszisztensek feladatköre igen széles körű, felügyelik a gyerekeket, helyettesítenek, adminisztrálnak, közreműködnek az iskolai rendezvények lebonyolításában, ügyeletet látnak el, szervezik az étkeztetéseket, közreműködnek a gyerekek fejlesztésében, az ehhez szükséges eszközök készítésében vagy éppen gondozási feladatokat látnak el.