Időzített bomba a nagykörúti közös buszos-kerékpáros sáv

Elfogadott közlekedésrendészeti szabály, hogy a kerékpáros használhatja a buszsávot, ha a forgalmi helyzet ezt lehetővé teszi. Ám ennek a fordítottja szakértők szerint életveszélyes.

Magyar Nemzet
2020. 07. 17. 17:04
Fotó: Katona Vanda Forrás: MN
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapesti Közlekedési Központ sajtóirodája szerint egyáltalán nem veszélyes, hogy a metrófelújítások miatt a pótlóbuszok a Nagykörút pár hónapja felfestett kerékpársávjain közlekedhetnek. A sajtóiroda ügyeletese a Magyar Nemzetnek elmondta, a BKK egyáltalán nem tartja veszélyesnek, hogy július közepétől hatalmas, 18 méter hosszú, 16 tonnás csuklós buszok közlekednek majd egy sávon a biciklisekkel, kétpercenként indítva egy-egy buszt, a kerékpársávokban kialakítva megállóhelyeiket is. A sajtóiroda szerint a sofőröket felkészítették a közös sávhasználatra, annak közlekedésbiztonsági, baleset-megelőzési veszélyeire.

Ideiglenesen kihelyezett közlekedési táblák szabályozzák a forgalmat az Üllői úton és a Ferenc körúton az M3-as metró vonalfelújításához kapcsolódó korszerűsítési munkák idején. A pótlóbuszok használhatják az ideiglenes kerékpársávot, autóval, taxival, motorral azonban továbbra is tilos közlekedni ebben a sávban. Ugyanez érvényes a körúti villamospálya felújítása miatt a Corvin-negyed megállónál, ahol a villamospótló buszok átszállóhelye is a kerékpársáv kellős közepén van. Vagyis ha a budapesti bringás a Karácsony Gergely főpolgármester ötlete alapján felfestett kerékpársávokat használná, akkor a buszokat kell kerülgetnie a gyalogosok felől a járdán vagy az autósok sávja felé tartva, aminél veszélyesebb dolog szakértők szerint nem sok van egy zsúfolt, nagyvárosi közlekedésben.

Fotó: Katona Vanda

Illetve egy van: amikor közös sávot használ a hatalmas busz és a kerékpáros. A koronavírus miatt elrendelt veszélyhelyzet forgalomcsökkenése alatt meggondolatlanul és indokolatlanul felfestett kerékpársávokkal kapcsolatos közlekedés szervezési bakik ismét balesetveszélyes helyzetet teremthetnek. Egy hónapja pont lapunk cikkére reagálva tüntették el éjjel a Nagyvárad tér közeléből az elvileg a kerékpárosokat védő betontömböket, egy hét alatt 15 baleset történt a rossz sávfestések, a veszélyes beton záróelemek kihelyezése miatt. Az újabb meggondolatlan terv szerint vegyes forgalmi sávvá alakították a kerékpársávokat, a metrót helyettesítő buszokat is ráengedve erre az útszakaszra. A sáv használatát „behajtani tilos, kivéve BKK, kivéve kerékpár” tábla szabályozza. Az Üllői útnak a Nagyvárad térhez és a Kálvin térhez közeli szakaszán a szélső forgalmi sávot a kerékpárral közlekedők mellett a csuklós buszok is használhatják, a közlekedési cég sajtóirodájának állásfoglalása szerint kellő körültekintéssel:

A metrópótló autóbuszok vezetői saját maguk mérlegelhetnek, hogy az aktuális forgalmi helyzetben szükséges-e használniuk a szélső forgalmi sávot. Ha a belső sávokban közlekedve is tartható a menetrend, akkor nem kell ráhajtaniuk a kerékpársávra. Ha viszont a forgalmi helyzet, torlódás azt indokolja, akkor haladhatnak a szélső sávban is, ilyen esetben a biciklivel közlekedőket a középső sáv használatával kikerülhetik.

– olvasható a BKK honlapján.

Fotó: Katona Vanda

A dolognak az a szépséghibája, hogy a sávcsökkentés miatt amúgy is zsúfolt utakon a kétpercenként induló buszok nehezen tudják a megfelelő, balesetveszélyes távolságtartással végrehajtani ezt a manővert. A buszsofőrök szerint a hosszú, nehéz monstrumoknak nagy a holtterük, nem tudnak olyan finom kormánymozdulatokkal reagálni egy balesetveszélyes helyzetre, mint egy személygépkocsi volánját fogva, nehezebben veszik észre a kerékpárost. Azt a biciklist, aki annak biztos tudatában halad felfestett kerékpársávon, hogy az csak az övé, ott nem érheti baj. A buszsofőrök elmondták, az ő körültekintésük nem elég a veszélyhelyzet kikerüléséhez, a kerékpárosokat viszont erre senki nem készítette fel, s nem is várható el ez senkitől, ők a nekik kialakított sávban szabályosan közlekednek. Egyszerűbb lett volna legalább a felújítások idejére megszüntetni a sávfelfestést, ám ez azt jelentette volna, hogy Budapest városvezetése is elismeri, rossz ötlet volt az autóforgalomtól elvett kerékpársávok ötlete. Ráadásul vannak, akik eleve szabályt sértve rollerrel, gördeszkával közlekednek a biciklisávokban, és a buszok mellett ez kész öngyilkosság. A baj az, hogy a rolleresek zöme turista, aki abban bízik, ezt szokta meg, hogy a kerékpársáv csak az övé.

Cserháti András budapesti taxisofőr szerint eleve kihasználatlan a körúti biciklis sáv, ám aki mégis ott közlekedik, annak ez a buszokkal történő közösködés előtt sem volt veszélytelen. A taxisok egyöntetű véleménye, hogy a jobbra kanyarodásnál vagy az utasok felvétele miatti parkolásnál elengedhetetlenül keresztezik az autók a kerékpársávot, a gépkocsivezetőkön múlik, lesz-e ezekből veszélyhelyzet, a kerékpáros egyenesen halad, biztonságban érezve magát. A buszokkal ezt nehezebb megoldani, nehezebb a kikerülés, van az a helyzet, amikor nem biztos, hogy észreveszik a biciklist, amikor beállnak az ideiglenes megállókba.

Erdélyi Mihály kerékpáros futárnak is hasonló a véleménye. Állítja, a buszvezetők nem mindig mérik fel jól a távolságot, kicsi a hely, sűrű a forgalom, tíz esetből egyszer biztos hogy veszélyesen vágnak be megállásnál a biciklisek elé. Ha a metrópótlók kétpercenként indulnak, a veszélyhelyzet megsokszorozódhat, a nyári 38 fokos hőségben, a forgalom okozta stresszben valóban időzített bomba a közös sávhasználat.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint a kerékpárosok eleve kevesen használták a forgalmas utak melletti sávokat, nem akarták kockáztatni az életüket az autók, teherautók, buszok között. A VEKE álláspontja szerint eszement dolog összekényszeríteni egy helyre a legnehezebb és a legvédtelenebb járműveket, amelyeknek ráadásul az átlagsebessége hasonló, hiszen a buszok mindig megállnak a megállóban. Ezért a buszoknak és a kerékpárosoknak egymást kell kerülgetniük.

Lengyel János közlekedési szakmérnök-igazságügyi szakértő is úgy látja, a BKK a buszvezetők rutinjában, odafigyelésében, körültekintésében bízik, de ez kevés egy balesetveszélyes helyzet állandó kiküszöböléséhez. Egy veszélyhelyzet megszüntetésének nem ez a módja, mivel a felújítások, a tömegközlekedés biztosítása a fontosabb, legalább erre az időre teljes egészében meg kellett volna szüntetni az Üllői úti, Corvin-negyedhez közeli kerékpársávokat.

A BKK maga is elismerte, hogy a közös sáv nem egészen biztonságos, de úgy tűnik, ennél sokkal többről van szó. Fennáll a veszélye annak, hogy előbb-utóbb el fog gázolni egy kerékpárost egy metró- vagy villamospótló busz. Ezért maga a közlekedési társaság is alternatív útvonalakat ajánl fel a bicikliseknek. Ennek ismeretében azonban nagy kérdés, hogy ha ezek az átlagos körúti forgalomnál veszélytelenebb, kevésbé szennyezett utcákon áthaladó „terelőutak” léteznek, miért nem ezekre jelölte ki a fővárosi idén áprilisban a kerékpárutakat?

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.