Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten, sajtótájékoztatón tudatta, hogy bár Magyarországon több mint harminc százalékkal nőtt a halfogyasztás 2013 óta, egy ember átlagosan 6,7 kilogramm halat fogyaszt évente, ami még mindig alacsony. A halfogyasztás továbbra is szezonális jellegű: a magyarok leginkább húsvét és karácsony előtt vásárolnak halat – fűzte hozzá.

A magyar fogyasztók a hal elutasításának okaként a magas árat, a szálkáktól való félelmet és a halak minőségével kapcsolatos kifogásokat jelölik meg. Ebből az következik, hogy a halfogyasztás növeléséhez a fogyasztói bizalom helyreállítása szükséges – mondta.
Az államtitkár ismertette, hogy a halfogyasztás növeléséért többek között 27-ről öt százalékra csökkentették a fogyasztási célú hal áfatartalmát, és nagy hangsúlyt fektetnek a célzott promóciókra is.
Az utóbbi években a nagy szupermarketláncoknak köszönhetően javult a haltermékek hozzáférhetősége is, és egyre több halas étterem, büfé van, de vannak területek, ahol továbbra is nehezen szerezhetők be a friss és a feldolgozott haltermékek
– tette hozzá Zambó Péter.
Lévai Ferenc, a kampányt életre hívó Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet szóvivője elmondta: a www.halpentek.hu honlapon receptek és egy térkép is található, amelyen azt jelölik, hol lehet a fogyasztó tartózkodási helyéhez legközelebb halat kapni.
A magyar hal biztonságos, a tavalyi EU-s kutatások eredménye szerint semmilyen szennyező anyag nem található bennük – hangsúlyozta.
Ondré Péter, az Agrármarketig Centrum ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy a centrum két éve elindította a Kapj rá! nevű kampányt, amelynek részeként egy sorozatban a halak elkészítési módjait mutatják be, és kóstoltató roadshow-val népszerűsítik a halfogyasztást. Utóbbi keretében eddig nyolcvanezer falatot osztottak ki országszerte, a program a következő időszakban is folytatódik – közölte.
Egy közvélemény-kutatást ismertetve elmondta, hogy öt évvel ezelőtt 8,2 százalék volt a halat elutasítók aránya, 2020-ra ez 2,4 százalékra csökkent, valamint nőtt a belföldi édesvízi halak iránti igény is: a három legnépszerűbb hal között a ponty és a harcsa is szerepel.