Magyarország 2021. évről szóló költségvetési törvénye értelmében a gépjárműadóból mint központi adóból származó bevétel 2021-től teljes egészében a központi költségvetést illeti meg – értesült lapunk kormányzati forrásokból. Ezért az önkormányzatoknak ezen adónemből nem lesz érdemi bevételük, ugyanakkor az adóztatás költségét az önkormányzatok viselnék. Erre figyelemmel az adóhatósági jogkört áttelepítik a gépjármű tulajdonosa, üzembentartója szerint illetékes önkormányzati adóhatóságtól az állami adóhatósághoz. Feltehetően ezért olyan égetően sürgős a parkolási szabályok felülírása és újabb sarcok kivetése az autósokra az önkormányzatoknál, mindezt környezetvédelmi célok mögé bújtatva. A Levegő Munkacsoport levelet írt a belső kerületekben lévő önkormányzatoknak, amelyben azt kérik: vizsgálják felül a mostani parkolásidíj-fizetési rendszert.
Amennyiben ez a javaslatot befogadja a Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat, akkor a meglévő adókon és díjakon felül – civil javaslatra – újabb sarccal büntethetik az autósokat.
„Budapest legszennyezettebb, legkisebb zöldterülettel rendelkező kerületeiben több milliárd forintos támogatást kapnak az autójukat közterületen tartók, amíg az autóval nem rendelkező többség semmiféle támogatásban nem részesül” – írja a Levegő Munkacsoport közösségi oldalán. Petíciójukban hangsúlyozzák: jelenleg az önkormányzat minden lakossági engedély esetén százszázalékos kedvezményt ad, ami lakóhelytől függően akár évi 131 ezer forint értékű támogatás is lehet. Azt is megjegyzik – rímelve a baloldali önkormányzatok panaszáradatára –, hogy a helyhatóságoknak lényegében nincsenek szabadon felhasználható forrásaik, ezen pedig úgy segíthetnek, hogy
csökkentik az autóval rendelkezők támogatását.
Lapunk korábban már felhívta a figyelmet, hogy a civil szervezet a Budavári Önkormányzattal közösen készül az I. kerületi lakosoknak biztosított ingyenes parkolás felszámolására. Mindennek helyességéről az önkormányzat és Levegő Munkacsoport által készített kérdőívben próbáltak bizonyságot nyerni. Ám a lakossági felháborodás hatására V. Naszályi Márta (Párbeszéd) polgármester visszakozott, és azt közölte, hogy nem volt ilyen tervük, továbbá csak a fővárosi önkormányzatnak van hatásköre erről dönteni. A Levegő Munkacsoport nem állt meg az I. kerületnél, az elmúlt hetekben a belvárosi kerületeket kereste meg javaslatával. A VIII. kerületben a C8 – Civilek Józsefvárosért szerveződés már konkrét tervet is készített, közösségi oldalukon azt javasolják, hogy
az éves BKV-bérlet díjának bizonyos százalékát számolják fel az autósoknak azért, hogy az otthonuk közelében kötetlenül parkolhassanak.