Megszűnhet az első autóra járó ingyenes parkolás Budapesten

Ha átmegy Karácsony Gergely főpolgármesteren a Levegő Munkacsoport parkolási kedvezmények megvonására vonatkozó javaslata, akkor Budapesten megszűnhet az első autóra járó ingyenes parkolás a helyben lakók részére. A fővárosi önkormányzat lapunk megkeresésére elismerte: parkolási reformot készítenek elő, ám nem kívántak részletekbe bocsátkozni. Feltehetően fővárosi önkormányzat a gépjárművek adójából származó bevételkiesést a tovább növelendő parkolási díjakból kívánja pótolni.

2020. 11. 07. 7:18
A helyi lakosok sem parkolhatnának ingyenesen Fotó: Róka László Forrás: MTI/Róka László
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország 2021. évről szóló költségvetési törvénye értelmében a gépjárműadóból mint központi adóból származó bevétel 2021-től teljes egészében a központi költségvetést illeti meg – értesült lapunk kormányzati forrásokból. Ezért az önkormányzatoknak ezen adónemből nem lesz érdemi bevételük, ugyanakkor az adóztatás költségét az önkormányzatok viselnék. Erre figyelemmel az adóhatósági jogkört áttelepítik a gépjármű tulajdonosa, üzembentartója szerint illetékes önkormányzati adóhatóságtól az állami adóhatósághoz. Feltehetően ezért olyan égetően sürgős a parkolási szabályok felülírása és újabb sarcok kivetése az autósokra az önkormányzatoknál, mindezt környezetvédelmi célok mögé bújtatva. A Levegő Munkacsoport levelet írt a belső kerületekben lévő önkormányzatoknak, amelyben azt kérik: vizsgálják felül a mostani parkolásidíj-fizetési rendszert.

Amennyiben ez a javaslatot befogadja a Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat, akkor a meglévő adókon és díjakon felül – civil javaslatra – újabb sarccal büntethetik az autósokat.

 

„Budapest legszennyezettebb, legkisebb zöldterülettel rendelkező kerületeiben több milliárd forintos támogatást kapnak az autójukat közterületen tartók, amíg az autóval nem rendelkező többség semmiféle támogatásban nem részesül” – írja a Levegő Munkacsoport közösségi oldalán. Petíciójukban hangsúlyozzák: jelenleg az önkormányzat minden lakossági engedély esetén százszázalékos kedvezményt ad, ami lakóhelytől függően akár évi 131 ezer forint értékű támogatás is lehet. Azt is megjegyzik – rímelve a baloldali önkormányzatok panaszáradatára –, hogy a helyhatóságoknak lényegében nincsenek szabadon felhasználható forrásaik, ezen pedig úgy segíthetnek, hogy

csökkentik az autóval rendelkezők támogatását.

 

Lapunk korábban már felhívta a figyelmet, hogy a civil szervezet a Budavári Önkormányzattal közösen készül az I. kerületi lakosoknak biztosított ingyenes parkolás felszámolására. Mindennek helyességéről az önkormányzat és Levegő Munkacsoport által készített kérdőívben próbáltak bizonyságot nyerni. Ám a lakossági felháborodás hatására V. Naszályi Márta (Párbeszéd) polgármester visszakozott, és azt közölte, hogy nem volt ilyen tervük, továbbá csak a fővárosi önkormányzatnak van hatásköre erről dönteni. A Levegő Munkacsoport nem állt meg az I. kerületnél, az elmúlt hetekben a belvárosi kerületeket kereste meg javaslatával. A VIII. kerületben a C8 – Civilek Józsefvárosért szerveződés már konkrét tervet is készített, közösségi oldalukon azt javasolják, hogy

az éves BKV-bérlet díjának bizonyos százalékát számolják fel az autósoknak azért, hogy az otthonuk közelében kötetlenül parkolhassanak.

Fotó: MTI/Róka László

Mindez évente akár ötvenezer forint többletterhet is jelenthet a gépjármű-tulajdonosoknak. A jelenlegi gyakorlat szerint az első autóra vonatkozó parkolókártya kiváltásának maximum néhány ezer forintos regisztrációs díja van, és csak a további autó(k)ra kell magasabb díjat fizetni, de több helyütt az sem magasabb évi húszezer forintnál.

A Magyar Nemzet megkeresésére Rényi Ádám, a fővárosi önkormányzat kommunikációs igazgatója arról tájékoztatott: a jelenleg a fizetőövezetekben a helyben lakók ma sem parkolnak ingyen, éves parkolási engedélyt válthatnak ki térítés fejében a kerületi önkormányzatnál, és nem tudnak róla, hogy ez megváltozna.

– Budapest parkolási reformja egyébként előkészítés alatt áll, hamarosan a közgyűlés elé kerülhet

– tájékoztatott Rényi Ádám, ám arról nem adott tájékoztatást, hogy befogadják-e a Levegő Munkacsoport drasztikus díjemelési javaslatát.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.