Támogatja a kormány a hátrányos helyzetű diákok oktatási esélyegyenlőségét,
hangsúlyozta Rétvári Bence az LMP-s Hohn Krisztina képviselőnek adott minapi írásbeli válaszában. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára kiemelte, hogy a rászoruló családoknak nagy segítséget jelentő – valamennyi évfolyamra kiterjedő – ingyenes tankönyvellátáson túl a tavalyi évben mintegy másfél millió könyvet kaptak saját állományuk gazdagítására az iskolai könyvtárak, amelyeknek a digitális oktatás idején különösen fontos szerep jutott, mivel sok esetben biztosítottak segédkönyveket, gyakorló feladatgyűjteményeket a tanulók számára.
Kitért arra is, hogy a koronavírus-járvánnyal összefüggésben tavasszal mintegy nyolcezer új számítógép és laptop beszerzését tették lehetővé a rászorulóknak, év végén pedig 18 ezer digitális eszközt vásárolt a Klebelsberg Központ, abból a célból, hogy egy diák se maradjon technika nélkül.
– A rászoruló diákok felkarolásában fontos szerepet játszó Tanodaprogram is jelentős állami forrásokkal gazdálkodhat ebben az évben – erről már Pintér Sándor belügyminiszter adott tájékoztatást a napokban, aki ugyancsak egy parlamenti válaszban jelezte: 2021-ben 2,4 milliárd forintot kap a kormánytól a program, a pénzből összesen 183 tanoda részesül. Ismert, a tanodák a rossz szociális körülmények között élő gyerekeket, elsősorban általános iskolásokat segítik különböző iskolán kívüli foglalkozásokkal, legyen szó sportról, kézműveskedésről vagy pályaorientációról. A fő cél a társadalom perifériájára szorult fiatalok személyiségfejlesztése, ezen keresztül az iskolaelhagyás csökkentése.
A miniszter emlékeztetett arra is, hogy az idei évre szánt összeg országszerte több mint 5100 gyereket segít.
A pandémia miatt 2020-ban még rendkívüli fejlesztési pályázatot is kiírt a Belügyminisztérium a tanodák számára: 340 millió forintot osztottak ki.
Az iskolarendszerben egyébként évről évre kevesebb a leszakadó gyerek: az Oktatási Hivatal adatbázisa szerint három év alatt nem kevesebb mint negyven százalékkal esett vissza a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók száma, és folyamatosan csökken a tantárgyi bukások, évismétlések, hiányzások száma is. A 2019/20-as tanév végén 50 530 olyan diákot számoltak, akit fenyeget a leszakadás veszélye. Ez jelentős javulás, hiszen 2018-ban 66 ezer, 2017-ben pedig több mint nyolcvanezer ilyen tanulót regisztráltak. Veszélyeztetettnek egyébként az számít, akinek az átlageredménye nem éri el a közepest vagy az előző tanévhez képest több mint egy jegyet ront. Évismétlésre az elmúlt tanév végén nyolcezer diákot köteleztek, ami szintén javulás, mivel korábban 11-14 ezer diák kényszerült újrajárni a sikertelenül elvégzett osztályt.