Életveszélyes módon száguldoznak a motorosok a szerpentineken

A baleseti statisztikai adatok szerint a motoros balesetek azon részénél, amikor nem egy másik járművel ütközik a motoros, szinte mindig a vezető rutintalansága, szabályszegése, a sebesség túllépése okoz gondot. A hegyi, kanyargós utakon következik be a legtöbb ilyen tragédia, március és október között, a motorosszezonban százak száguldoznak a kanyargós szerpentineken, sokszor nemcsak magukat, hanem másokat is veszélyeztetve.

Magyar Nemzet
2021. 04. 13. 14:35
ORFK
Forrás: police.hu
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tavaszi száraz, napsütéses időben nemcsak a kirándulók, a motorosok is ellepték a hegyvidéki utakat. A Mátra, a Bükk, a Mecsek, a zalai dombok, Dobogókő erdeinek a csendjét percenként töri meg a járművek zaja. A száguldozók ráadásul a többi közlekedő életét, biztonságát is veszélyeztetik manővereikkel. Az elmúlt hétvégén Kazincbarcikán vesztette életét egy motoros, a sebességtúllépés miatt kisodródott egy kanyarban. A vezető nem viselt a biztonságos motorozáshoz kellő ruházatot, sisakja sem volt bekapcsolva, az az ütközésnél lerepült a fejéről, így semmi esélye nem volt a baleset túlélésére.

A Parádsasvár környékén lakó polgárok és a Mátrát hétvégenként birtokba vevő alföldi és fővárosi motorosok közötti ellentét tavaly szeptemberben már nyílt konfliktussá vált. A helyzet 2021 elejére sem változott, az elmúlt három napos, csapadékmentes hétvégén több száz motoros száguldozott a mátrai szerpentineken, sokszor a települések belterületén, üdülőövezetekben sem csökkentve a sebességet.

Rendőri ellenőrzés Parádsasvár környékén
Fotó: Facebook

Parádsasvár, Parád és Bodony vezetése tavaly már a rendőrséghez benyújtott petícióban követelte, hogy a közutat fülsértő motorbőgés közepette versenypályának tekintőket tiltsák ki a 24-es számú főút Galyatető-elágazás és Parádsasvár-elágazás közötti szakaszáról. Holló Henrik, Parádsasvár polgármestere több fórumon is hangoztatta, hiába van több rendőri ellenőrzés, ez nem elég, a szabálytalankodó motorosok idén újra elözönlötték az utakat. A balesetveszély mellett az állandó hangszennyezés is probléma, a nagyobb teljesítmény miatt fojtásuktól megszabadított kipufogók lehetetlenné teszik az itt élők, itt kikapcsolódást kereső túrázók nyugalmát.

A rendőrség álláspontja szerint az ő hatáskörük a szabályok betartatása és a közúti forgalom ellenőrzése. Ha a települések ki akarják tiltani az útjaikról a motorosokat, illetve ha sebességet korlátozó táblákat, fekvőrendőrök telepítését kérvényezik, azt a közutat kezelő hatósággal kell egyeztetniük az illetékes önkormányzatoknak. Az Országos Rendőr-főkapitányság annyit tehet, hogy több járőrt vezényel, több ellenőrző pontot telepít hétvégenként a hegyi utakra, de a motorosok egymást értesítve ezt elkerülik, s máshová mennek kipróbálni gépeik erejét, folyamatos macska-egér játékot űzve a rendőrökkel.

Fotó: Police.hu

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a hegyvidéki szerpentinek több szakaszán is kihelyezett már direkt a motorosoknak szóló, fluorneon sárga háttérrel ellátott, balesetveszélyes helyre figyelmeztető táblákat. Álláspontjuk szerint túlszabályozás lenne a KRESZ által megengedett 90 km/h sebesség korlátozása, a gyorsaság és zajkibocsátás ellenőrzésére pedig nincs jogosultsága a közútkezelőnek. Hozzátették, a szabálytalanságok visszaszorítását csak állandó ellenőrzésekkel, hatósági intézkedésekkel lehet elérni, ami viszont a rendőrség hatáskörébe tartozik.

Lassító tábla motorosoknak
Fotó: Police.hu

Csapó Zoltán, a Motoros Érdekvédelmi Egyesület elnöke többször egyeztetett és tárgyalt már a motoroskora panaszkodó települések polgármesterivel. Az elnök szerint a magyar motoros társadalomnak csak csekély százaléka szabálysértő. A motorkerékpárok zajszint mérését műszaki vizsgán nem lehet kikerülni. Komoly büntetésre, a forgalmi engedély elvételére is számíthat, akit nem a vizsgán bemért kipufogódobbal vonnak ellenőrzés alá a rendőrök. A motorosok részére KRESZ nem ír elő kötelező védőruházatot, ha valaki nem veszi figyelembe ennek hasznát és használatát, azt nem lehet emiatt felelősségre vonni. A megfelelő bukósisak és annak rendeltetés szerinti használata viszont már része a közlekedési törvénynek. Sajnos a motoros balesetek nagy részénél az emberi felelőtlenség is szerepet játszik, ez ellen viszont a jogkövetők szerint nem lehet csak táblákkal és sebességkorlátozással fellépni, szemléletváltás kell, ami a motorosra van bízva.

Fotó: Police.hu

A csoportos, a normakövető járművezetők érdekeit sértő tiltó rendelkezés nem lehet megoldás, a motorosok szerint is a nagyobb rendőri jelenlétre, erőteljesebb fellépésre, szigorúbb büntetésekre van szükség a hegyvidéki utakon, az egyedi, kirívó, balesetveszélyes, életveszélyes esetekkel szemben csak a rendőrség fellépése lehet hatékony.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.