A Levegő Munkacsoport petíciót indított annak érdekében, hogy Karácsony Gergely mihamarabb készíttessen megvalósíthatósági tanulmányt egy kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetéséről Budapesten. A támogatók szerint a tanulmánynak arra is ki kell terjednie, hogy miként lehet az útdíjból keletkező bevételeket a rászorulók segélyezésére és a környezetbarát közlekedés támogatására fordítani.
Korábban a Magyar Nemzet is megírta, hogy a fővárosban állandósultak a dugók, ugyanis a reggeli és az esti csúcsidőn túl egész nap csak araszolnak a Budapesten autózók. A fővárosban egyszerre három beruházás építési munkálatai kezdődnek meg: a Blaha Lujza téren, a pesti rakparton, és felújítás miatt lezárják a Lánchidat is, emiatt még több dugóra lehet számítani az elkövetkezendő időszak során.
Pedig Karácsony Gergely már a főpolgármesteri kampányban is ígéretet tett Brüsszelnek, hogy bevezeti a dugódíjat. Akkor azonban ő maga is úgy tartotta, hogy ez politikai öngyilkosság lenne, kivéve, ha ezt maguk a fővárosiak követelik ki.

– Óriási károkat okoz a budapestieknek a hatalmas gépjármű-közlekedés. Csak a dugók miatt évente több mint háromszázmilliárd forint a veszteség. A gépjárművek okozta összes környezeti és egészségügyi kár pedig meghaladja az évi ezermilliárd forintot – olvasható a Levegő Munkacsoport közleményben, hozzátéve: egy jól előkészített városi útdíj bevezetésével mindezek a költségek jelentősen csökkennek.
Hangsúlyozzák: Budapesten csak a rossz levegő miatt – aminek egyik fő okozói a gépjárművek – évente mintegy két és fél ezer idő előtti halálozás és kétszázezer megbetegedés történik, számtalan szív- és keringési elégtelenség, az asztma és a tüdőrák írható a számlájára. Ezért a dugódíj bevezetésével meggondoltabb lenne az autóhasználat, amivel megszűnne a közlekedési káosz, így egészségesebbé és élhetőbbé válna a főváros.
Továbbá kiemelik, hogy a személygépkocsik után beszedett városi útdíjból származó bevételt célszerű részben szociális támogatásként visszajuttatni a rászorulóknak, részben pedig a közforgalmú közlekedés, a kerékpározás, a gyaloglás és egyéb környezetkímélő közlekedési módok feltételeinek javítására fordítani.
Mint írják:
a kormány már 2020 januárjában kinyilvánította, hogy „a Fővárosi Önkormányzatnak kell meghatároznia, hogy kíván-e útdíjfizetést alkalmazni az útjain vagy nem, illetve ha igen, azt milyen rendszerben tervezi”. Ezért azt kérik, hogy a Fővárosi Önkormányzat éljen a kormány által biztosított lehetőséggel,
aminek a legelső feltétele az említett tanulmány mielőbbi elkészítése és annak nyilvános vitára bocsátása.