Mára az egész szivárványkoalíció beállt Karácsony Gergely főpolgármester autósellenes elképzelései mögé Budapesten. Legutóbb Manhalter Dániel, a DK képviselőjelöltje beszélt arról, hogy a baloldalon teljes az egyetértés abban, hogy az autókat ki kell szorítani a fővárosból. Korábban pedig az LMP kampányolt amellett, hogy hozzanak létre több kerékpársávot, pedig a meglévők is súlyosan akadályozzák a forgalmat, ráadásul egyáltalán nincsenek kihasználva. Ferenczi István, a zöldpárt budapesti elnöke nemrégiben azért bírálta a Galvani híd megépítését, mert szerinte az a viszonylagosan nagy kapacitása miatt automatikusan növelné a Budapestet terhelő autósforgalmat. A Gyurcsány-párti Niedermüller Péter vezette Erzsébetváros belső részében az autózást teljesen ellehetetlenítő korlátozásokat vezettek be, beleértve a forgalmi hurkok átláthatatlan rendszerét, és az egymásnak is ellentmondó közlekedési táblák dzsungelét. Ráadásul már a Fővárosi Közgyűlés előtt hever az a pilot program is, amely alapján számos baloldali vezetésű városrészben – Terézvárosban, Józsefvárosban és Ferencvárosban, valamint a IX. és a XIII. kerületben – is a belső-erzsébetvárosihoz hasonló szabályozásokat léptetnének életbe.
Szedett-vedett megoldások
Karácsony már közvetlenül a főpolgármesterré választása után az autósközlekedésről és parkolásról is beszélt. Egyebek mellett azt ígérte, hogy az első perctől kezdve kivonja az autókat hétvégente a rakpartról, hosszú távon pedig visszaadná azt a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak. Ehelyett végül a pandémia első hulláma alatt egy személyben döntött arról, hogy a forgalmi sávok kárára jelöl ki „ideiglenes” kerékpársávokat a Nagykörúton és az Üllői úton. A rekordméretű dugók és a nyilvánvaló balesetveszély miatt – az Üllői úton eleinte kihelyezett betonakadályokba több jármű is beleütközött – utóbbi helyen kisvártatva teljesen leradírozták a sávokat, a Nagykörúton pedig kettő helyett egy sávot hagytak meg a bringásoknak. A forgalomra azonban még ebben a formában is rendkívül nagy terhet jelentenek a kerékpársávok, főként mivel idén tavasszal, illetve nyáron számos felújítási munkálatot egymással párhuzamosan indítottak meg Karácsonyék. A rakpart egy részét a Lánchíd felújítása miatt zárták le, a Rákóczi úton pedig a Blaha Lujza tér rekonstrukciója miatt van érvényben forgalmi korlátozás, miközben a fővárosi közlekedésre a metrópótló buszok jelenléte is jelentős többletterhet ró.