Országszerte viharos szél és hófúvás várható

Az Országos Meteorológiai Szolgálat szombat esti figyelmeztetése szerint a vasárnapra virradóra a Dunántúlon, illetve az északkeleti országrészben fokozatosan viharossá fokozódik az északi, északnyugati szél. Hatására a hóval borított dunántúli tájakon már helyenként hófúvásra lehet számítani. Vasárnap délelőtt várhatóan tovább fokozódik a szél, lesz, ahol 90 km/h feletti széllökések is előfordulhatnak. A hóval borított nyugati-északnyugati tájakon, kiváltképp Veszprém megyében a viharos szél továbbra is hófúvást okozhat. A szél várhatóan a késő esti órákra veszít majd erejéből – kezdi sorait a Police.hu.

Forrás: Police.hu2021. 12. 12. 9:40
Nyíregyháza, 2021. február 11. Autók haladnak a hófúvásban a 36-os fõúton Nyíregyháza és Nagycserkesz között 2021. február 11-én. MTI/Balázs Attila Fotó: Balázs Attila
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A keleti területekre érkező vegyes halmazállapotú csapadék vasárnap a déli órákat követően egyre nagyobb területen vált át havas esőbe, majd hóba.

Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon, ezért a rendőrség a hivatalos honlapján kéri, fogadják meg az ORFK-OBB tanácsait!

Az útra keresztirányú szél – amire leginkább a magasépítésű autók kényesebbek – a járműveket letérítheti a követett nyomvonalról. A tehergépjárműveket, buszokat vagy utánfutókat vontató járműveket vezetve szélben különösen kell figyelni, és lehetőség szerint kisebb sebességgel kell haladni, illetve ha a sofőr észleli a billenés veszélyét, akkor jobb mielőbb szélvédett helyen félreállni a járművel addig, amíg csillapodik a szél.

Erős szélben a felsorolt szélérzékeny járművek közelében haladó személyautósoknak is jobban kell figyelniük, előzéskor, kikerüléskor nemcsak arra, hogy a széltől a másik jármű elhagyhatja a nyomvonalat, de arra is, hogy mellé érve az előzést, elhaladást végző autó hirtelen szélárnyékba kerül, ami miatt letérhet az addigi irányról, és a szélárnyékból kikerülve ez ismételten megtörténhet.

Tereptárgyak mellett elhaladva – ezek lehetnek nagy méretű épületek, felüljárók lábazata vagy akár egy dombhát – szintén szélárnyékba kerülhet a jármű, tehát a mozgása, viselkedése hirtelen megváltozik.

Nagy szélben kerülni kell a nagy sebességű haladást is. Menet közben az autók karosszériájára felhajtóerő hat, amely növekszik a haladási sebességgel. A felhajtóerő növekedésével pedig csökken a tapadás. Szerencsétlen esetben a sofőr elvesztheti az uralmát a kocsi fölött, sőt az autópályáinkon megengedett maximális sebességet viharosan szeles időben jelentősen túllépve a szél a kocsi alá kapva fel is boríthatja a járművet.

Tehát erős szélben mérsékelt sebességgel kell haladni, amellyel az autó mozgása érezhetően nyugodtabb,

ez helyzettől függ, a sofőrnek kell éreznie, mit engedhet meg magának és az autójának a biztonságos haladásért. A visszafogottabb menetsebesség abból a szempontból is előnyös, hogy a viharosan szeles időben a szél az útra sodorhat nem odavaló akadályokat, letörhet faágakat, amelyekre rá- vagy nekihajtva a közlekedő balesetet szenvedhet. Lassabban haladva több idő jut az akadály észlelése után a cselekvésre, fékezésre vagy kikerülőmanőverre,

…hogy mindenki hazaérjen!

Az eredeti cikk elérhető a Police.hu oldalán.

Borítókép: Autók haladnak hófúvásban a 36-os főúton 2021. február 11-én (Fotó: MTI/Balázs Attila)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.