Április 24-én indul az Üllői út felújítása – hirdette YouTube-videójában Szaniszló Sándor XVIII. kerületi polgármester, aki raliautóban ülve, profi navigátornak öltözve mutatta be egy sofőr társaságában, hogy a kátyúk miatt milyen elviselhetetlen az autós közlekedés a Szarvas csárda tér és a városhatár közötti szakaszon.
A felvételt a VG szúrta ki, ám cikkük megjelenése előtt törölték a videót. A cikkben kifejtik, a XVIII. kerület vezetése úgy döntött, nem vár tovább Budapestre, saját forrásból újítja fel az Üllői utat. Emlékeztetnek: a munkát hosszú évek óta ígérgetik, halogatják, 2020 júniusában például
a kerület DK-s polgármestere, Szaniszló Sándor azt mondta, közbenjárásának hála a Fővárosi Közgyűlés 1,1 milliárd forintot különített el az Üllői út legrosszabb szakaszának megtervezésére és rendbetételére.
Sőt, 2021 decemberében a választás előtt erősödő kampányígéretek sűrűjében maga Karácsony Gergely főpolgármester beszélt a 2022 elején kezdődő felújításról. Májusban viszont Szaniszló Sándor még mindig a lobbizásnál tartott, és azt mondta, a legfőbb feladat, hogy a főútvonal alatt haladó nagynyomású vízvezetékeket kicseréljék. Nos, a VG információi szerint ez nem történik meg.
Többet költ, mint egész Budapest
A legfrissebb tervek megközelítőleg sem tartalmazzák azt a teljes felújítást, amelynek műszaki diszpozíciójában a Budapesti Közlekedési Központ 44 oldalon sorolja a tennivalókat. Hogy csak a legfontosabbakat említsük:
az eredeti tervek között szerepelt a 150 éves ivóvízhálózat cseréje, forgalombiztonsági beavatkozások – jóval több, mint két középsziget kialakítása –, parkoló- és kerékpársáv, csapadékvíz-elvezetés, a zöldfelület rendezése és a közvilágítás rekonstrukciója.
Mindez azt jelenti, hogy a VG információi szerint közel hárommilliárd forintos beruházás bármennyire is hiánypótló – ráadásul ne feledjük, ez fővárosi feladat lenne, nem kerületi –, konzerválna egy veszélyes állapotot. A hárommilliárd forintról pedig csak annyit: ez ötven százalékkal több pénz, mint amennyit Budapest útfelújításra tervez fordítani 2023-ban.
A 150 éves csövek miatt lehet fel kell szedni a milliárdos aszfaltot
Több, egymástól független szakértő is azt nyilatkozta a VG-nek, hogy a járda alatt futó vízvezetékek benntartása óriási kockázat – véleményüket azért nem akarták névvel vállalni, mert attól tartanak, hogy a kerületi önkormányzat a légiutasadóhoz hasonlóan megpróbál politikai vitát provokálni az ügyből.
A mérnökök szerint egy repedés pillanatok alatt iszonyú károkat tud okozni, alámoshatja az új aszfaltot is a víz, tehát a legrosszabb forgatókönyv szerint az is előfordulhat, hogy a milliárdokért felújított út egy részét néhány héten belül fel kell szedni.
A szakértők hangsúlyozták, a beruházás alkalmat adhatna arra, hogy a járda helyett – a modern igényeknek megfelelően – az úttest alá kerüljenek az új vezetékek, ráadásul ebben az esetben legalább 150 évig nem kellene velük foglalkozni, mert a KPE-csövek szinte „örök életűek”.
Karácsony bünteti a jobboldali kerületeket
– A főpolgármester nemcsak Csepelt, de az összes jobboldali vezetésű kerületet háttérbe szorítja – nyilatkozta nemrégiben a Hír TV-nek Csepel fideszes polgármestere. Borbély Lénárd emlékeztetett arra is, hogy Karácsony Gergely a Covid-járvány ideje alatt egyetlen fejlesztési tervet sem osztott meg a főváros jobboldali polgármestereivel.
Úgy tűnik, hogy az útfelújítások nyertesei a baloldali vezetésű kerületek, többek között a XV. és a XIV.: szeptemberben derült ki, hogy a XV. kerületben a BKK beruházásában csaknem egy év alatt megújul az Erdőkerülő utca és a Zsókavár utca, emellett új gyalogátkelőhelyeket létesítenek, valamint akadálymentesítik a Fő téri villamosmegállót.
Novemberben pedig arról szóltak a hírek, hogy újabb útszakaszt korszerűsítenek Zuglóban: a Vezér utcai nagy beruházás Füredi utca felé vezető oldalának megújult részét Karácsony Gergely főpolgármester, Horváth Csaba, Zugló polgármestere és Hajdu Flórián alpolgármester adta át hivatalosan a kerület lakosainak.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Móricz-Sabján Simon/Világgazdaság)