„Tervezési hiba miatt csúszhat az M6-os autópálya építése, mert a mohácsi csomópontnál egy körülbelül 200 méteres szakasz nem került be se a közbeszerzési eljárásba, sem korábban a tervpályázatba sem. A baki miatt újabb kivitelezői tendert kellett kiírni erre az útszakaszra. Ez ahhoz vezet, hogy tovább csúszhat az M6-os megvalósulása a horvát határig” – írták többek között a baloldali sajtóban.
A Pécsi Újság érdeklődésére szombaton az Építési és Közlekedési Minisztérium cáfolta a híresztelést:
„Az eredeti koncessziós szerződést 2007 novemberében a Gyurcsány-kormány kötötte meg a külföldi cégek alkotta MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.-vel. A kérdéses szakasz a koncessziós szerződés hatálya alá eső területen található. A szakasz terveire az építési engedélyt a koncessziós társaság szerezte meg. 2021-ben kezdődtek meg a tárgyalások a hiányzó szakasz megépítéséről, melynek eredményeként 2022-ben a magyar állam és a koncessziós társaság megállapodott arról, hogy a hiányzó szakasz építtetője a NIF Zrt. legyen. A megállapodást követően vált lehetőség arra, hogy a 600 méter építésére vonatkozó terveket a NIF Zrt. a koncessziós társaságtól átvegye és közbeszerzési eljárás előkészítése megindulhasson. A közbeszerzés kiírása 2022 októberében meg is történt. Jelenleg bírálati szakaszban van.
Az eredeti ütemezés is számolt azzal, hogy a 600 méteres szakasz eltérő időben valósul meg az átvétel körüli jogi kérdések rendezése miatt.
A 600 méteres szakasz az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása után, a szerződés hatályba lépését követően 12 hónap alatt készülhet el.
Az M6 Bóly–Ivándárda szakasza úgy lett megtervezve és a hatóság úgy adta ki az építési engedélyt, hogy enélkül a 600 méter nélkül is tudna a forgalom folytonosan bonyolódni, fel tudja használni a csomópont gyűjtő-elosztó sávjait, amivel a folytonos haladás biztosítható.”
A közlemény alapján tehát könnyen lehet arra következtetni, hogy nem igaz a baloldali sajtó azon állítása, miszerint mostanában derült ki, hogy az ominózus rész miatt jogi problémák adódtak, ahogy az sem, hogy emiatt csúszna a szakasz üzembe helyezése. A Bóly és a horvát határnál fekvő Ivándárda közötti 20 kilométeres utat a Strabag Építő Kft. és Duna Aszfalt Zrt. konzorciuma építi meg nettó 88,6 milliárd forint szerződéses értéken.
A szakaszon már elkészültek a töltések és a bevágások, javában folynak az aszfaltozási, valamint a pályaszerkezet- és műtárgyépítési munkák.
A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. beruházásának alapkövét 2021 júliusában helyezték el, a projekt emlékezetes híre volt, amikor teljes harci díszben pompázó katonák avar kori sírjait tárták fel.
A teljes cikk IDE kattintva olvasható.
Borítókép: illusztráció (Fotó: MTI/Sóki Tamás)