Nem válogat a kampányeszközökben a fővárosi vezetés: hatalmas molinókat, táblákat helyeztek el a metrólejáratok feletti üvegpavilonoko.
A legszembetűnőbb, „Védjük meg Budapestet” felirat a Széll Kálmán téren és a Rákóczi téren található a hatalmas üvegfelületeken, ott, ahol naponta több tízezer utas igyekszik a metróhoz.
Itt nem áll meg a Budapesti Közlekedési Központ reklámhengere, a nagyobb csomópontokon utastájékoztatási funkciót ellátó hangszórókból is politikai szólamok csendülnek fel meghatározott időközönként, de még a Budapest határán túlmenő környéki buszokon is bemondja a hangszóró Karácsony üzenetét a fővárosi önkormányzat megbízásából. Említhetnénk az egyik legforgalmasabb villamosvonal, a 4-6-os járművei hangszóróinak politikai eszközként bevetését, ahol tinédzsereket buzdítanak politikai véleménynyilvánításra.
Mint hallható: „Kedves fiatalok, tudjátok, hogy már 14 éves kortól beleszólhattok Budapest ügyeibe?”
Lapunk korábban megírta, hogy a 14–18 éves, szavazati joggal nem rendelkező gyermekek politikai agitációja több sebből vérzik, sehol a világon nem vontak még be 16 éven aluli fiatalokat a politikai döntéshozatalba. Magyarországon a 18. év a szavazóképes korhatár. A fiatalabbaknak a szülők engedélyével lehet a gyermekeket bármilyen politikai véleménynyilvánításba bevonni, a szülő döntése, hogy mit enged meg. Ezzel szemben a baloldali városvezetés a BKK hangszóróiból közvetlenül a gyermekekhez is szól.
Nem először fordult elő Karácsony Gergely főpolgármester regnálása alatt, hogy politikai üzeneteket közvetítettek a közösségi eszközt használóknak. Emlékezetes: a pandémia alatt is a kormányt támadó üzeneteket lehetett látni-hallani a BKK felületein.
Ami azért is érdekes, mert a főváros a polgármester személyes döntése nyomán elmulasztotta megkötni a reklámtendert, ami folyamatos bevételt jelentett korábban a fővárosnak. Karácsony Gergelynek 2019-es hatalomra kerülésekor a szabályos közbeszerzésen érvényes és nyertes ajánlatot csak alá kellett volna írnia egy francia hátterű multinacionális céggel. A cég a szerződés szerint évente több mint 1,7 milliárd forintot fizetett volna a járműágazathoz, illetve a tömegközlekedési infrastruktúrához tartozó reklámfelületek hasznosítási jogáért nyolc éven keresztül.
A BKK-nál érdeklődtünk, hogy etikusnak tartják-e a politikai marketing megjelenítését a járműveiken és az utaskiszolgáló eszközökön. Arról is kérdeztük az utazásszervező céget, hogy bárki – díjfizetés ellenében – használhatja-e reklámcélokra például a villamos hangosbemondóját, vagy ez kimondottan főpolgármesteri privilégium. Választ cikkünk megjelenéséig nem kaptunk.
Borítókép: illusztráció (Fotó: Juhász Gábor)