A tendert sem zárta le a BKV, de pénz sincs rá – tudta meg a Népszava.
A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van
– szűkszavúan ennyit válaszolt a BKV a Népszavának, miután arról érdeklődtek, mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. Azt már nem tették hozzá, de aligha lehet kérdés, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a a vonalon közlekedő 222 kocsi. Ráadásul a BKV idei elfogadott üzleti tervében sincs nyoma a beruházásnak.
Bár Tarlós István 2017-ben még azt gondolta, nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában, és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.
A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét. Elég is lenne rá, hiszen a BKV követelése immáron többszöröse a várható költségeknek. Az utólagos klimatizálás árát előzetesen hat-tízmilliárdra becsülték. Bár az infláció, a nyersanyaghiány és a többi árfelhajtó tényező hatására, ennél most már bizonyosan több kerülne.
A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondicionáló berendezések felszerelése
– összegzett a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.
A 444-nek nyilatkozva Karácsony Gergely Budapest fejlesztésével kapcsolatban elmondta,
van egy csomó terület, ahol az elmúlt harminc év távlatában is a legnagyobb lépéseket tettük, például járműcserében, a 3-as metró felújításában, faültetésben, természetvédelmi területek átsorolásában, lakhatási programokban.
A főpolgármester annak ellenére tartja a balliberális városvezetés eredményének a 3-as metró felújítását, hogy ahhoz a Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat szerezte meg a szükséges forrásokat.