A pénzügyi tudatosságra nevelést általános iskolában kell elkezdeni, mert amikor a diákok felnőtté válnak, céltudatosabban és felelősségteljesebben fognak pénzügyi döntéseket hozni – mondta Varga Mihály pénzügyminiszter az OTP Fáy Oktatási Innovációs Díj 2024 díjátadó gálán. A tárcavezető szerint amilyen gyorsan változik a világ, olyan gyorsan kell kreatív megoldásokkal előállni, hogy senki ne maradjon le sem a saját területén, sem azokban a nemzetközi összevetésekben, ahol Magyarországnak helyt kell állnia.
A magyaroknak a kreativitás a mindennapi élet része, büszkék vagyunk rá, hogy mennyi Nobel-díjasunk van.
Több mint tíz éve zajlik Magyarországon a pénzügyi tudatosság hete, ami arról szól, hogy legyünk tisztában azzal, mire való a pénzünk és milyen megtakarítási lehetőségeket lehet találni.
– Megdöbbentő az iskolák közötti különbség akár egy fővárosi kerületen belül is a pénzügyi tudatosság szempontjából. Ha nem megyünk le kellő mélységben az oktatás területére, akkor csak félmunkát végzünk – hívta fel a figyelmet Varga Mihály.
Freund Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke felidézte a díj névadójának, Fáy Andrásnak a pályáját. Szerinte az alapításának 200. évfordulóját jövőre ünneplő MTA céljaival és törekvéseivel is érintkezik a Fáy Alapítvány tevékenysége, és méltatta, hogy az Országgyűlés 2025-öt és 2026-ot a magyar tudomány évévé készül nyilvánítani.
– Sikeres nemzet nem lehet meg élénk tudományos és gazdálkodási intézmények nélkül, amihez tehetséges és képzett emberek kellenek, a fiatalok pedig nem lehetnek meg tanítómesterek nélkül. A magyar társadalomban fel kell éleszteni a felelősségérzetet és a megbecsülést a tehetségek, a tudósok és a tudomány művelése iránt. Olyan kutatásokat támogatunk, amelynek célja a hazai kutatás módszertanának nemzetközi szintre emelése, de közvetlenül szólítjuk meg a középiskolásokat is – fogalmazott az MTA elnöke.
Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy 265 pályázat érkezett az idei díjra.
Megnőtt az oktatás szerepe az elmúlt időben, mert új tudományterületek keletkeznek, és aki ezeket követni akarja, annak hatékony eszközökre van szüksége – mutatott rá. Az ország egész területéről érkeztek pályázatok, amelyeknek a minősége jobb lett, erősebb verseny alakult ki a tavalyihoz képest.
Az OTP Fáy Oktatási Innovációs Díj arany fokozatát az általános iskola alsó tagozat kategóriában az Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola Hármasfókuszú vizuális nevelési programja, az általános iskola felső tagozat kategóriában a Teljes Gráf Nonprofit Közhasznú Kft. Medve Matek programja, a középiskola kategóriában pedig Dlusztus Péter tanár és Kis-Bogdán Kolos, illetve Rendes Botond tanítványok alkotta csapat Buildup – térgeometria-oktatás a virtuális valóság bevonásával nevű innovációja nyerte, akik egyben a nagydíjat is elvitték. Különdíjat a Palladion Műhely az antik hagyományok művelésére egyesület Kheirón Klub oktatási platformja kapott.