Januárban létrejön az egységes nemzeti személyszállító vállalat, a MÁV Személyszállítási Zrt., egyúttal jelentős vasúti fejlesztések kezdődnek. Ehhez a hazai forrás rendelkezésre áll, a visszatartott uniós források beérkezéséig a kormány hitelt kíván felvenni az Európai Fejlesztési Banktól – jelentette be a V-Híd Magyar Vasút konferencián Csepreghy Nándor, és Építési és Közlekedési Minisztérium miniszter-helyettese a V-Híd Magyar Vasút konferencián, amiről az Origó cikkezett.
Jelentős fejlesztések kezdődnek hamarosan
A miniszterhelyettes a tárca vasútfejlesztési terveinek ismertetésekor kifejtette: a gyorsforgalmi úthálózat olyan ütemben fejlődött, hogy ezen a téren elérte a legfejlettebb nyugati országok szintjét. Mindazonáltal most a vasúti fejlesztésnek kell előtérbe kerülnie.
Amíg a magyar kormány és az uniós vezetők között nem jutnak nyugvópontra azok a viták, amelyek miatt nem érkeznek a hazánknak jogosan járó uniós források, és aminek a fő kárvallottja a vasút, a kormány nekilát a tízéves vasútfejlesztés megvalósításának.
Mint arról lapunk beszámolt , az ehhez kapcsolódó ötpontos közlekedési akciótervet Lázár János miniszter jelentette be. Összességében kétmilliárd eurós vasútfejlesztési program indul, amely felerészben magyar forrásból, felerészben az Európai Beruházási Banktól várt hitelből valósulna meg. A kormány már beadta a banknak a hitelkérelmét, hónapokon belül döntés várható. Ennek nyomán vasúti pályafelújítási, komplex fejlesztési program kezdődhet meg 2025-ben.
Új közlekedési vállalat régi márkanevekkel
A Világgazdaság kiemelte: ez a tímilliárd eurós, átfogó fejlesztés része lesz, amelynek első szakaszában
megújul közel 2000 kilométer pálya, megszűnnek a lassújelek 119 kilométeren és korszerű forgalomirányítást vezetnek be.
A Lázár János által bejelentett akciótervben szerepel továbbá, hogy az utaskomfort növelésére piaci tőkét is bevonnának: a befektető felújítaná a pályaudvart, ezért a vasútüzemi területen kívüli részeket használhatná. Ilyen megoldást alkalmaznának többek között a Déli pályaudvarnál. A kisebb vasútállomásokat a MÁV saját erőből fejlesztené.