Történelmi léptékű fejlesztések jönnek a vasútnál

Létrejön az egységes nemzeti személyszállító vállalat.

Forrás: Origo2024. 10. 03. 17:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Januárban létrejön az egységes nemzeti személyszállító vállalat, a MÁV Személyszállítási Zrt., egyúttal jelentős vasúti fejlesztések kezdődnek. Ehhez a hazai forrás rendelkezésre áll, a visszatartott uniós források beérkezéséig a kormány hitelt kíván felvenni az Európai Fejlesztési Banktól – jelentette be a V-Híd Magyar Vasút konferencián Csepreghy Nándor, és Építési és Közlekedési Minisztérium miniszter-helyettese a V-Híd Magyar Vasút konferencián, amiről az Origó cikkezett.

 

Jelentős fejlesztések kezdődnek hamarosan

A miniszterhelyettes a tárca vasútfejlesztési terveinek ismertetésekor kifejtette: a gyorsforgalmi úthálózat olyan ütemben fejlődött, hogy ezen a téren elérte a legfejlettebb nyugati országok szintjét. Mindazonáltal most a vasúti fejlesztésnek kell előtérbe kerülnie. 

Amíg a magyar kormány és az uniós vezetők között nem jutnak nyugvópontra azok a viták, amelyek miatt nem érkeznek a hazánknak jogosan járó uniós források, és aminek a fő kárvallottja a vasút, a kormány nekilát a tízéves vasútfejlesztés megvalósításának. 

Mint arról lapunk beszámolt, az ehhez kapcsolódó ötpontos közlekedési akciótervet Lázár János miniszter jelentette be. Összességében kétmilliárd eurós vasútfejlesztési program indul, amely felerészben magyar forrásból, felerészben az Európai Beruházási Banktól várt hitelből valósulna meg. A kormány már beadta a banknak a hitelkérelmét, hónapokon belül döntés várható. Ennek nyomán vasúti pályafelújítási, komplex fejlesztési program kezdődhet meg 2025-ben.

 

Új közlekedési vállalat régi márkanevekkel

 A Világgazdaság kiemelte: ez a tímilliárd eurós, átfogó fejlesztés része lesz, amelynek első szakaszában 

megújul közel 2000 kilométer pálya, megszűnnek a lassújelek 119 kilométeren és korszerű forgalomirányítást vezetnek be. 

A Lázár János által bejelentett akciótervben szerepel továbbá, hogy az utaskomfort növelésére piaci tőkét is bevonnának: a befektető felújítaná a pályaudvart, ezért a vasútüzemi területen kívüli részeket használhatná. Ilyen megoldást alkalmaznának többek között a Déli pályaudvarnál. A kisebb vasútállomásokat a MÁV saját erőből fejlesztené.

Mint ismeretes, átszervezik a MÁV-ot, és 2025. januártól létrejön az egységes nemzeti közlekedési vállalat, amely pályavasúti, személyszállító, és személyszállító szolgáltató egységből áll. Tevékenységét a MÁV Zrt. fogja majd össze. Az új MÁV Személyszállító Zrt. létrejötte mellett azonban megmaradnak az eddigi márkanevek, azaz a MÁV, a Volán és a HÉV. Az integráció célja nem létszámcsökkentés, hanem a hatékonyságnövelés.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Facebook/MÁV)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.