A társasházi törvény szerint a társasházi közös képviselőknek és intézőbizottsági elnököknek 2025. május 1-jéig kötelező nyilvántartásba vétetni magukat. Ha ez elmarad, a társasházi közgyűlés azonnali hatállyal visszavonhatja a megbízatásukat. Ha pedig a jelenlegi közös képviselők a nyilvántartás hiánya miatt elvesztik ügyintézési jogukat, felmerül a kérdés, ki jogosult például a közös költség behajtására vagy a közvetlen veszély elhárítására tett intézkedésekre.
A társasházi tisztségviselők nyilvántartásának célja, hogy a közösség ügyintézését ellátó tisztségviselők meghatározott adatainak országosan nyilvános közzétételével megvalósuljon a társasházak működésének átláthatósága, a jegyző társasházak felett gyakorolt törvényességi felügyeletének hatékonysága biztosított legyen, valamint a társasházak és a közösség jogait és kötelezettségeit érintő hatósági eljárások során a megfelelő kapcsolattartást elősegítse – írja az Origó.
A közgyűlés által megválasztott közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke a közösség ügyintézését ellátó tevékenységet csak akkor láthat el, ha a tisztség keletkezésének tényét az ingatlanügyi hatóság az erre irányuló kérelme alapján az ingatlan-nyilvántartásba feljegyezte.
Kiss Balázs Károly ügyvéd hangsúlyozta: a törvényes működés szempontjait szem előtt kell tartani, a törvényes működés feltételeit pedig biztosítani kell. Ugyanakkor a társasház kap egy lehetőséget, hogy a „trehány”, jogszabályt sértő közös képviselőt elmozdítsa. Ha megtörténik a megbízatás visszavonása, a közgyűlési határozatok ellen bírósági útnak van helye.