Karácsony Gergely a Facebook-oldalán jelentette be, hogy megérkezett a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) levele, amiből kiderült, hogy Budapest élhet az elővásárlási jogával.
A főpolgármester által közzétett levél szerint Budapestnek 50 milliárd 919 millió 203 ezer 964 forintot – négyzetméterenként 59 286 forintot – kellene fizetnie a területért, amely összeg nem tartalmazza a 27 százalékos áfát. Forgalmi adóval együtt tehát 64 milliárd 667 millió 389 ezer 034 forintért vásárolhatná meg a főváros Rákosrendezőt. Bár Karácsony Gergely folyamatosan arról panaszkodik, hogy a fővárosnak nincs pénze, posztjában most jelezte, hogy élnek az elővásárlási jogukkal. Rákosrendezőn Parkváros lesz mini-Dubaj helyett szerinte.
Vitézy szerint itt a nagy lehetőség
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő leveléről a következőket írta a Facebookon:
„Nincs szó benne 5000 milliárdos vállalásról, amiről Lázár János hadovált. Nincs benne olyan előírás, hogy az arab sejk engedélye kell, amire Nagy Márton hivatkozott” – posztolta Vitézy Dávid, majd hozzátette, hogy Budapest vissza nem térő lehetőséget kapott, hogy „amit az állam évtizedek óta nem volt képes megtenni, most megtegye, kitakarítsa és fejlessze Rákosrendezőt”. Mint kiemelte, ezzel élni is fognak, hogy ne az arab befektetők, hanem a budapestiek érdeke érvényesüljön.
Mini-Dubaj helyett Grand Budapest?
Mint korábban beszámoltunk róla: a magyar kormány és az Egyesült Arab Emírségek kormánya közötti nemzetközi megállapodásban foglaltak teljesítése érdekében megszületett döntés alapján 2025. január 16. napján sor került Rákosrendező vasútüzemhez nem szükséges területeinek értékesítésére. A nemzetközi megállapodásban az Egyesült Arab Emírségek vállalta, hogy legalább ötmilliárd eurónyi beruházást hajt végre az érintett ingatlanokon, létrehozva ezzel egy új, modern városrészt.
Az utolsó vételárrész megfizetésének feltétele a megállapodás szerinti, mintegy 800 millió eurónyi állami infrastruktúra-fejlesztés megvalósítása. Ennek keretében
- gyalogos- és vasút feletti közúti felüljáró,
- vasútipálya-fejlesztés,
- az M1-es metró meghosszabbítása,
- kerékpárút és gyalogút megépítése,
- valamint a vasúti pálya befedése valósulhat meg
oly módon, hogy felette egy park kialakítható legyen. A fejlesztések várható időtartamára tekintettel a szerződés lezárására legkésőbb 2039. március 13. napjáig kerül sor, melyet követően a fejlesztő köteles kifizetni a terület teljes – inflációval növelt – vételárát.
Borítókép: Rákosrendező (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)