Semmilyen szempontból nem felel meg a valóságnak, hogy a szegedi BYD-gyár majd Fülöp-szigeteki munkásokat alkalmaz – mondta lapunknak Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője arról, hogy
Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke azt vizionálta: kínai érdekből nagyjából tízezer Fülöp-szigeteki munkás fog érkezni a vármegyeszékhelyre.
A gazdaságpolitikai szakértő úgy folytatta, egyetlen vállalatnak sem éri meg egy országban úgy gyárat építeni, hogy a munkásokat a világ másik feléről viszik oda. Ez a modell eleve nem működik jól, egy távoli országból érkező munkavállaló nem kötődik Magyarországhoz, így az esetek jelentős részében meg sem áll itt, miután behozták, hanem továbbmegy valamelyik nyugati országba, magasabb fizetés reményében. Ezzel a ténnyel a nagyberuházók tisztában vannak, amint azzal is, hogy nem szerencsés a számos különböző kultúra és munkamorál keverése egy munkahelyen. Éppen elég színes lesz a BYD a kínai vezetéssel és a magyar munkavállalókkal, szerencsétlen lenne ezt a sokszínűséget tovább fokozni – mutatott rá a szakértő.
Magyarországnak hoz bevételt
Sebestyén Géza kiemelte: fontos, hogy minden magyarországi működőtőke-beruházás pénzt hoz a magyar gazdaságnak, hiszen emeli a GDP-t és az adóbevételeket. Ez akkor is így van, ha maga a gyár egyetlen magyar munkaerőt nem alkalmaz. Minden ország büszke a nagy nemzetközi vállalataira, amelyek a beruházásaik egy jelentős részét más országokban végzik. Egy amerikainak akkor is megéri egy honi cég beruházása egy másik országban, ha abban a gyárban egyetlen amerikai sem fog dolgozni, mert az üzem így is hozzájárul az anyavállalat nyereségéhez, gyarapítva ezzel az amerikai adóbevételeket. Ugyanez a helyzet a szegedi beruházással:
nekünk, az országnak fog majd adó- és járulékbevételeket termelni. Ez akkor is így lenne, ha egyetlen magyar ember sem dolgozna ott
– magyarázta a szakértő.
Hozzátette, Botka László, Szeged baloldali polgármestere is elmondta, hogy a BYD elsősorban helyi, makói és délvidéki szakképzett és mérnök munkavállalókat vár. Hogy mennyire képtelenség a távol-keleti munkavállalókkal való riogatás, azt jól mutatja, hogy a BYD a saját honlapján magyar nyelven toboroz munkaerőt.
Jó fizetések, minőségi munkaerő
A kiszivárgott 1800-2000 eurós fizetési sáv szintén azt sugallja, hogy a BYD minőségi munkaerőt keres, és nem a költségek minimalizálása fontos neki, ezért is vakvágány Fülöp-szigeteki munkaerő betelepítésével riogatni. Ezenkívül az adózás, a könyvelés, illetve a beszerzés terén kifejezetten előnyös, ha a munkavállalóknak helyi ismereteik vannak, mert saját magának ártana a cég azzal, amennyiben a magyar piacot és szabályozásokat nem ismerő emberekkel töltené fel ezeket a pozíciókat – világított rá Sebestyén Géza.
Mint arról lapunk korábban beszámolt, Magyar Péter a szegedi tüntetésén támadás alá vette a BYD beruházását. A Tisza-vezér szerint felesleges a gyár megépítése, mert a városnak ebből nem lesz bevétele, de cserébe fizethet szolidaritási adót. A brüsszeli képviselő állításai nem tűnnek túl megalapozottnak, mivel a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházásával megépülő szegedi üzemében a BYD elektromos autói készülnek majd kifejezetten az európai piacra. A beruházás több milliárd eurós nagyságrendű, és több ezer új munkahely jön létre.