Fontos cél, hogy minden utolsó óvodai évében lévő gyermek napi szinten részesüljön az iskolára való felkészülésben – hívta fel a figyelmet a köznevelési helyettes államtitkár pénteken az M1 aktuális csatorna műsorában. Balaton Katalin hangsúlyozta, a világ sokirányú változásának gyorsasága az óvodára is hatással van.

Szerinte pedagógusok és igazgatók véleménye szerint bebizonyosodott, hogy a gyermekek készség- és képességszintje az elmúlt öt évben az iskolába való belépéskor nagymértékben csökkent. A helyettes államtitkár úgy fogalmazott, hogy ez természetesnek tekinthető folyamat, viszont a pedagógusoknak megoldást kell találni ezekre a kihívásokra.
Azért kezdtünk el ezzel foglalkozni, mert ez – amikor a gyermekek az óvodából átkerülnek az iskolába – egy nagyon fontos életszakasz, és ennek a sikeressége jelentős kulcs a gyermek további életében
− fejtette ki a véleményét az államtitkár.
Élőszavas mese és mindennapos mozgás
A politikus rámutatott, az elsősorban a kérdőíves visszajelzések tekintetében azt tartják a leghatékonyabb hozzáállásnak, ha a jövőben továbbra is az igazgatók és a fenntartók dönthetnek az óvodák szervezési kérdéseiben.
Véleménye szerint nem térnek el nagymértékben a korábbi módszerektől, viszont nagyobb figyelmet szentelnek bizonyos területeknek, így hangsúlyosabbá szeretnék tenni az élőszavas mesét és a mindennapos mozgás megjelenését az óvodákban.
Arra szeretnék ösztönözni az iskolákat és az óvodákat, hogy közelítsenek egymáshoz.
Megemlítette, hogy már egyre több szülő viszi át az óvodás gyermekét heti egy alkalommal az iskolákba, hogy ismerkedjenek az új környezettel, amelybe majd az óvoda után belecsöppennek, és az ne legyen számukra hirtelen ismeretlen világ.
A Kréta-rendszerben figyelemmel követik a gyermekek fejlődését, amelyet dokumentálnak is, és azt szeretnék, hogy a rendszeren belül megjelenjenek az iskolaérettséghez szükséges kritériumok – mondta.