Magyarországon építik meg Európa legintelligensebb autópályáját – hívta fel rá a figyelmet a Világgazdaság. Mint írják, az M1–M7-es autópálya budaörsi szakaszán most olyan digitális közlekedési infrastruktúrát építenek ki, amely a forgalmat képes valós időben érzékelni és lemodellezni, és ezeket az információkat meg is osztja.
Az M1-es és az M7-es autópálya budaörsi szakaszán kiépülő rendszer a Magyar Közút és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közös fejlesztése.
Ez az új közlekedési infrastruktúra Európában is egyedülállónak számít.
A rendszer 39 szenzor segítségével gyűjti be az információkat a forgalomról, amelyek másodpercenként 1,5 gigabite adatot küldenek a Magyar Közút adatközpontjába, ahol feldolgozzák őket. A beérkező hatalmas adatmennyiség lehetővé teszi, hogy
- megtervezhessük a közúti közlekedésünket,
- információkat kapjunk az aktuális forgalmi helyzetekről,
- mindezek mellett lehetővé teszi az önvezető járművek tesztelését.
Ennek a fejlesztésnek köszönhetően az utak a közúti forgalom aktív szereplőivé válnak. Egy innovatív kommunikációs forma keretein belül a járművek képesek lesznek egymással „beszélgetni”. Ennek köszönhetően, ha egy autó lefékez vagy irányt vált, azt nemcsak a közlekedő autók, hanem maga az út is érzékelni képes.
A fejlesztés szorosan illeszkedik azokhoz az új előírásokhoz is, amelyek megkövetelik a BIM (építményinformációs modell) használatát minden útfelújítás és -építés esetén
– emeli ki a Világgazdaság.
A forradalmi fejlesztésről részletesebb információkat itt olvashatnak.