Kiterjesztik a Véda közúti intelligens kamerahálózatot a vasúti átjárókra is – jelentette be a MÁV-csoport vezérigazgatója a Siófok-Szabadifürdő egyik átkelőjénél tartott csütörtöki sajtótájékoztatón. Hegyi Zsolt ezt a vasúti piros jelzés presztízsének csökkenésével indokolta.

A kamerarendszert a MÁV-csoport és az ORFK–Országos Baleset-megelőzési Bizottság közös akcióterve alapján telepítik – tette hozzá. A vezérigazgató rávilágított, hogy az elmúlt években megszaporodtak a halálos balesetek a vasút közúti kereszteződéseiben: nagy részük működő fénysorompóval biztosított vasúti átjáróban történt. Ezek a balesetek sokszor életeket követelnek, komoly anyagi károkat okoznak, traumatizálják a mozdonyvezetőt és több ezer embernek okoznak késéseket – sorolta a következményeket, majd hozzátette, hogy
idén eddig huszonhat baleset történt közúti-vasúti átjáróban, amelyben nyolcan veszítették életüket.
Évente átlagosan nyolcszáz félsorompó rúdját törik le, többnyire szabálytalanul közlekedő autósok, ritkább esetben a viharos erejű szél – ismertette. Ez azt jelenti, hogy csökkent a vasúti tilos jelzés presztízse. A közös pilotprojekt keretben az ország hat vasúti átjárójában telepítenek Véda rendszert a MÁV költségvetéséből, amelyet a rendőrség üzemeltet. Az első azért került Siófok-Szabadisóstó állomáshoz, mert ott két komoly baleset is történt 2021-ben – fogalmazott.
Óberling József, az ORFK ezredese elmondta, hogy
jelentősen javult az ország közlekedésbiztonsági helyzete, amióta a Véda rendszer kiépült.
– Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a vasúti átjárók is ellenőrizhetők elektronikus úton, már itt se lehet megúszni semmilyen jogsértést – mondta, majd hozzátette, hogy piros jelzésnél történő áthaladás bírsága százezer forint.
A sajtótájékoztató Domina Barnabás történetével zárult, aki huszonkét éve mozdonyvezető a balatoni vonalon, ez alatt négy balesete történt. Felidézte, hogy a számára legtragikusabb baleset 2016-ban történt, amikor száz kilométeres sebességgel haladva elgázolt egy idős hölgyet, a férjét pedig elsodorta. Szabálytalanul haladtak át a síneken, mindössze kétszáz méterre a rendes vasúti átjárótól. Amikor a trauma feldolgozása miatti táppénzről visszatért dolgozni, akkor tudta meg, hogy a férj, kikerülve a kórházból, öngyilkosságot követett el a baleset helyszínén.
Ahogy arról lapunk is tájékoztatott, csütörtökön Budapesten, Sashalomnál egy fiatalember fejhallgatóval, körülnézés nélkül lépett a HÉV elé. Életét már nem tudták megmenteni.