Mostanra termőre fordult Kecskemét és a Mercedes kapcsolata

Ha nincs a koronavírus-járvány, akkor Kecskemét újabb szintet tudott volna lépni a lakossági igényeket előtérbe helyező fejlődésben, így a Mercedesre és más nagyvállalatokra épülő gazdasági erő ahhoz elég, hogy megőrizzék pozícióikat. A jelentős közlekedési fejlődés elindításához magukhoz kell térniük a cégeknek, azonban a munkaerő versenyképességének megőrzése érdekében a város még a válság ellenére is mindent megtesz. A lakosság többnyire türelmes, de további eredményeket vár.

2020. 12. 14. 7:15
null
Fotó: BachPekaryMate
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahhoz, hogy a 2006 utáni időszakról érdemben beszélni tudjunk, muszáj szót ejteni arról, hogy 2002 és 2006 között is Fidesz–MDF-színekben győztes polgármestere Kecskemétnek, csak Szécsi Gábor menet közben átállt a balliberális oldalra, és velük alakított ki többséget. Még alpolgármestert is cserélt, és az átállásnál a bizottságok összetételét is megváltoztatták – emlékezik vissza Szemereyné Pataki Klaudia kecskeméti polgármester, aki akkor a Fidesz–KDNP által delegált külső bizottsági tagként vett részt a közgyűlés munkájában. A kecskemétiek bizonyára nem nézték jó szemmel Szécsi Gábor és csapata ténykedését, mert a következő, 2006-os önkormányzati választást simán megnyerte a Fidesz. Zombor Gábor mostani országgyűlési képviselő lett a polgármester, és egy kivételével az egyéni körzetekben is a polgári oldal jelöltjei szereztek mandátumot. – Amikor áttekintettük az önkormányzat helyzetét, azt láttuk, hogy a gazdálkodást csaknem hárommilliárd forint fejlesztési és 1,5 milliárd forint működési hitel köti gúzsba; lényegében finanszírozhatatlan volt a város.

A nyakunkba szakadt a közszféra ötvenszázalékos béremelése is, amit az akkori Gyurcsány-kormány végrehajtott, de az anyagi fedezetet nem biztosította hozzá, miközben nekünk sem volt egy árva fillérünk sem. Pedig nálunk ekkor ez több ezer embert érintett

– mondja el Kecskemét első embere. Szavai szerint ehhez az társult még, hogy a megyeszékhely valamennyi előnye ellenére a városvezetés negatív beruházási hangulatot idézett elő. Úgy véli, az akkori vezetőknek nem voltak megfelelő tárgyalási képességeik, emiatt több nagybefektető máshol telepedett le, nem Kecskeméten. – Emellett a megyeszékhely meglehetősen érdekes helyzetbe került az első uniós támogatások megszerzésénél is, mert az önkormányzat jellemzően olyan forrásokhoz jutott 2006-ig, amelyeknek haszonélvezője nem a város vagy intézményei, hanem magáncégek lettek, ennek köszönhetően extraprofitra tudtak szert tenni. A teher az önkormányzaté volt, a pályázat lebonyolítója is a település volt, a bevétel viszont a cégeké lett – hangsúlyozza Szemereyné Pataki Klaudia.

Harc a Mercedesért

Ebből a helyzetből a polgári vezetés csak a helyi gazdaság termelőerejére támaszkodva tudott kilábalni 2006 után. Ennek érdekében három dolgot tettek: a szolgáltatási színvonal emelése mellett racionalizálták a tevékenységi köröket, a működést, áttekintették, hogy a saját bevételeknél hol vannak még lehetőségeik, és megnézték, miként tudnak többletforrást bevonni. A gazdaság élénkítéséhez 2007-ben adócsökkentést hajtottak végre, emellett helyben központosított közbeszerzést vezettek be, ami sok megtakarítást hozott, illetve Szemereyné Pataki Klaudia vezetésével egy külön osztály alakult a városházán, amely a nagybefektetőkkel foglalkozott.

Az új fejlesztéseknél ugyanakkor nem voltak egyszerű helyzetben, mert a balliberális kormányzathoz és az európai uniós feltételekhez egyszerre kellett alkalmazkodniuk. Így például a tömegközlekedés fejlesztésénél csak úgy tudtak pályázni, hogy olyan elképesztően nagy ívű intermodális csomópontot kellett tervezniük, ami akkor indokolatlan volt, de nem volt más választásuk.

– Az ellenzék azóta is ezt kéri számon rajtunk, pedig nem tehettünk mást, muszáj volt legalább a tervek szintjén megfelelni a kiírásnak, még ha utána sok mindent meg is változtattunk. Már csak a Mercedes érkezése miatt is szükség volt a tömegközlekedés fejlesztésére, de azt se feledjük, hogy a város egy sor új hibrid busszal gazdagodott, a flotta felét le tudtuk cserélni. S végül a világválság kellős közepén, minden nehézség ellenére meg tudtuk valósítani Magyarország, sőt talán Európa legnagyobb, 441 hektáros zöldmezős beruházását, amihez nagy kockázatot vállaltunk, hiszen a telekvásárláshoz kötvényt bocsátottunk ki. Szükség volt az áldozatvállalásra és az infrastrukturális fejlesztésekre a Mercedes miatt, de a lényeg, hogy 2011-ben már el tudott kezdődni a próbagyártás – mutat rá.

Kéz a kézben a cégóriással

Amióta a Mercedesnél elkezdődött a gyártás, a vállalat és az önkormányzat kéz a kézben jár. Ugyanakkor más nagy cégek is jelen vannak a városban, amely így több lábon áll. Szemereyné Pataki Klaudia szavai szerint a Daimler megjelenése új színt hozott a városba, mert ugyan a precíz német munkakultúrának megvoltak az alapjai Kecskeméten, de nem az autóipar területén. Azt is tapasztalták, hogy sok vállalkozás 2014 után azért települt a megyeszékhelyre, mert úgy gondolták, ha ez a környezet jó a Mercedesnek, akkor nekik is jó lesz. S nemcsak autóipari beszállítók gondolkodtak így, hanem mások is, és a hazai cégekre is ösztönzőleg hatott a Daimler üzleti kultúrája. Ennek erősítésére Szemereyné Pataki Klaudia kezdeményezésére,

a város szerepvállalása mellett gazdasági tanácsadó testületet hoztak létre, ami azóta is működik. Ebből nagy és kis cégek, az egyéni vállalkozók, valamint az egyetem is profitál, de a város is hatékonyabban tud koordinálni a szereplők között.

A Mercedes és a kecskeméti önkormányzat kapcsolatában 2018 volt az első év, amikor az együttműködés – iparűzési adó formájában – egyértelműen hasznot hozott a városnak. Ekkor tudtak először olyan beruházásokat, programokat indítani – például játszótereket és köztereket felújítani –, amelyek kifejezetten a lakosságot szolgálják. Így tudtak a 23 milliárd forintnyi európai uniós támogatásokhoz mintegy hétmilliárd forint önerőt hozzátenni.

Rosszkor jött a járvány

– Ezek közül ki kell emelni az úthálózat és a tömegközlekedés fejlesztését. Utóbbinak köszönhetően új buszflottánk van, a járműveket ráadásul a Mercedesszel kooperálva Debrecenben gyártotta az ITK, amely színtiszta magyar vállalkozás. Közben folyik a városháza felújítása, megszépült a Kodály Intézet épülete is – sorolja az eredményeket a polgármester, aki fontosnak tartja megjegyezni, hogy az alapkoncepció világos: úgy fejlesztenek, hogy a beruházások évtizedeken keresztül szolgálják a várost, és fenntarthatók legyenek.

Kecskemét szerencsétlensége azonban az, hogy

mire végre a Mercedes és más cégek jelentős bevételekhez juttathatnák, jött a koronavírus-járvány, emiatt a település az iparűzési adójának legalább húsz százalékát elveszíti. Emellett a járvány elleni védekezés miatt felélték a tavalyról megmaradt mintegy hárommilliárd forintos tartalékot is.

A folyamatban levő fejlesztések azonban haladnak tovább, ezek finanszírozásához most hitelt is vettek fel, de ennek fedezetét biztosítottnak látják.

A járvány miatt nehéz tervezni a jövőt, pedig a 2019-es önkormányzati választási eredmények is azt mutatják, hogy bár a város lakóinak többsége bízik a városvezetésben, de több, a lakosság életminőségének javítását célzó beruházást, út- és járdaépítést szeretnének. Ezt segítheti a stabil helyi gazdaság, de az újabb szintlépéshez az kell, hogy a válság után magukhoz térjenek a vállalkozások. Ehhez meg kell őrizni a helyi munkaerő versenyképességét, éppen ezért a következő években az önkormányzat a fiatalokra, a képzésre, az oktatás fejlesztésére, a tehetséggondozásra, a kutatóbázisokra, -műhelyekre és az egyetem további erősítésére fókuszál majd.

A Mercedes és Kecskemét együttműködése 2018-ban kezdett hasznot hozni a városnak – Fotó: MTI/Ujvári Sándor

Egyeseknek nyugis, másoknak zajos

A decemberre jellemző hidegebb időjáráshoz képest kifejezetten enyhe, helyenként napos időben többen sétálgatnak, pihennek a város központjában. A belvárosban, a felújítás alatt álló városházával és a kecskeméti nagytemplommal szemben az egyik padon egy idős asszony sütkérezik a hirtelen jött napfényben. Kérdésre elmondja, hogy a főtér közelében lakik, és hozzáteszi: nagyon szereti a belvárost és az itt található épületeket. – Alig várom, hogy elkészüljenek a városháza és a templom felújításával, már szeretnék gyönyörködni az eredményben. Remélem, nem lesz késés – emeli ki. Kitér arra is, hogy nem a városban született, de már régóta itt él, és nagyon megszerette a települést. Megtalálja itt a neki fontos dolgokat, a szórakozási lehetőségeket is, de nagyon örülne, ha több hangverseny lenne Kecskeméten. Kifejti azt is, hogy a központot enyhén zajosnak és forgalmasnak tartja, de ez szerinte elfogadható, mivel Kecskemét mégiscsak nagyváros. – Ami biztos, nagyon unom már a járványt, mert nagyon megnehezíti az életünket – sóhajt fel a maszk mögül.

Nem messze innen egy fiatalasszony várakozik a gyermekére. Érdeklődésünkre elmondja, hogy a város szülötte, mindig is Kecskeméten élt, és nagyon szereti a várost. Ám míg az idős asszony a nyüzsgésre panaszkodott, ő éppen az életet hiányolja a belvárosból. Szerinte nemcsak most, a járvány alatt van esténként csend a város központjában, hanem „békeidőben” is. Éppen ezért, ha komolyabb szórakozásra vágyik, akkor Budapestre utazik. Úgy véli, sokkal jobb volna, ha több program, fesztivál lenne Kecskeméten. Azt viszont a település erényei közé sorolja, hogy van munkalehetőség és jó a közbiztonság. – Ha pedig rám lenne bízva a város kasszája, akkor a kórházra és az úthálózat fejlesztésére költenék nagyobb összeget, ezekre érdemes lenne többet szánni – jegyzi meg mosolyogva.

Jó hely egy családnak is

Szintén a főtéren, egy másik padon egy 17 éves fiatalember ücsörög, ő nagykőrösi, de három éve Kecskeméten tanul. Ő is szereti a várost, amit nem tart zajosnak, a forgalom sem zavarja, és elégedett a közlekedéssel is. – Az is előny, hogy sok a fiatal, és ha nincs járvány, akkor remek szórakozási lehetőségek vannak – mutat rá. Ahhoz, hogy szereti Kecskemétet, az is hozzájárul, hogy sok ismerőse van a városban. Akár az életét is el tudná képzelni a megyeszékhelyen, de nem zárja ki, hogy idővel majd a fővárosba költözik. Ami biztos, Nagykőrösön nem marad. Kecskemétben azt nem szereti, hogy sok a kéregető.

Néhány percre a központtól egy gyermekét babakocsiban toló fiatalasszony éppen végzett a vásárlással, és hazaindul. Ő is Kecskeméten született, itt is nőtt fel. Nagyon jól érzi magát a városban, mert mindent elér, amire szüksége van. A szórakozási lehetőségekkel is elégedett, bár manapság a kisfia mellett nem tud eljárni otthonról, a baba kitölti az életét. – Kecskemét nagyon nyugis, nem olyan nagy és forgalmas, mint Debrecen vagy pláne Budapest, ahol semmi szín alatt nem laknék. Nekem ez a város az otthonom – köszön el.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.