Problémás a beteg gyerekek oktatása

Vizsgálatot indított az alapvető jogok biztosa a beteg gyerekek oktatásával kapcsolatban — tudta meg lapunk a biztosi hivataltól. Székely László ombudsman ezúttal annak jár utána, hogyan érvényesül a tanuláshoz való joga azoknak a tanköteles korú diákoknak, akik hosszabb időre kiesnek az iskolából kórházi tartózkodás, illetve otthoni ápolás miatt. Az érintettek szerint bőven van hiányosság a kórház-pedagógiában.

Csókás Adrienn
2019. 04. 10. 16:58
null
A tanulásból tartósan kieső diákoknak speciális segítségre van szükségük (képünk illusztráció) Fotó: Éberling András
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevéssé ismert, hogy a tartósan beteg gyerekeknek a kórházi tartózkodásuk alatt is joguk van a tanuláshoz, illetve hogy a súlyos betegség miatt magántanulóként tanulmányokat folytató gyerekeknek egyéni foglalkozáson történő felkészítésére az iskolának tanulóként az osztályos heti időkeretén felül átlag heti tíz óra áll rendelkezésükre. A jogszabály gyakorlati megvalósulása azonban esetleges – mondta lapunknak Tóth­né Almássy Monika, a beteg gyerekek oktatási és szociális rehabilitációját elősegítő Kórházsuli program vezetője, aki 15 évet töltött el egy gyermekonkológiai osztályon kórházpedagógusként.

A budapesti gyermekkórházakban, gyermekosztályokon mintegy 25 kórházpedagógus látja el ezt a feladatot a Fővárosi Iskolaszanatórium Általános Iskola és Gimnázium alkalmazásában. Vidéken jórészt csak a megyei kórházakban, főként az onkoló­giai centrumokban dolgoznak pedagógusok.

A tanulásból tartósan kieső diákoknak speciális segítségre van szükségük
(képünk illusztráció)
Fotó: Éberling András

– Nincs egységes ellátórendszer és szakirányú kórházpedagógus-képzés, illetve továbbképzés, ami pedig ebben a speciális környezetben, a különös igényekhez való alkalmazkodáshoz elengedhetetlen lenne. Ezek a diákok szociálisan kirekesztettek, legtöbbször teljesen izolálódnak, az alapbetegségük mellett még szorongással, önértékelési problémákkal is küzdenek. Segítség nélkül a gyógyulásuk utáni reintegrá­ciójuk is esetleges, ami gyakran az egész életükre kiható következményekkel jár. Tanításukhoz mindenképp kiegészítő ismeretekre (pszichológiai, egészségügyi, mentálhigiénés) lenne szükség – hangsúlyozta Tóthné Almássy Monika.

Szerinte elengedhetetlen lenne egy egységes képzési és ellátórendszer, valamint protokoll kidolgozása ahhoz, hogy a tartósan beteg gyerekek ne maradjanak pedagógiai ellátás nélkül. – Bízunk abban, hogy az ombudsmani vizsgálat nyomán több figyelmet kap ez a terület, megkezdődik az ágazat szakmai fejlesztése – tette hozzá a szakember. A Kórházsuli program olyan civil kezdeményezés, amely professzionálisan felépített szakmai rendszerrel, önkéntes egyetemisták és középiskolás diákok bevonásával nyújt kortárs segítséget a beteg gyerekeknek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.