Tarlós István: Teljes zűrzavar uralkodik az ellenzéki oldalon

Abszurd, amit Karácsony Gergely mond, hogy az általa vezetett kerületben a fizetőparkolásról szóló szerződés mutyi, de nem tehetett mást, ezért aláírta — adott hangot felháborodásának a lapunknak adott interjúban Tarlós István. A főpolgármester a baloldal paródiába hajló önkormányzati kampányán kívül többek között a reptéri zajcsökkentésről és az elektronikus jegyrendszer bevezetéséről is beszámolt. Közölte: ma újra indul az utasforgalom a 3-as metró felújított szakaszán.

2019. 03. 30. 7:05
null
A városvezető ismertette, hogy a következő időszakban milyen fejlesztésekre készülnek Budapesten Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén is szó volt a fizetőparkolás anomáliáiról. Karácsony Gergely polgármester több fórumon is bemártotta az őt főpolgármesternek jelölő MSZP-t a zuglói parkolási ügyek kapcsán. Mi erről a véleménye?

– Szerintem Karácsony Gergely a maga szempontjából súlyos taktikai hibát követett el már a téma felvetésével is. Nem tudok mást mondani: ahogy Karácsony úr kezeli a fizetőparkolás ügyét, és ami e mögött van Zuglóban, az felveti a kérdést, hogy nemhogy főpolgármesternek, de még kerületi polgármesternek sem alkalmas. Letagad napnál világosabb dolgokat, bemártja az őt jelölő Párbeszédnél sokkal nagyobb pártot. Amit tesz, az roppant férfiatlan dolog, ahogy az örökös nyafogása, panaszkodása is, hogy őt mindig bántják. Engem hányszor támadtak, pocskondiáztak a szélsőliberálisok és szélsőbalosok az elmúlt harminc évben? Ezen túlmenően tény, Zuglóban két év alatt kiugróan magas, 793 millió forintos hiányt hoztak össze a fizetőparkolással. Ráadásul itt van kezemben a 2019-es zuglói költségvetés, amelybe Karácsony Gergely előterjesztése alapján újabb 301 millió forintos veszteséget terveztek be. Ezeknek a hiteles adatoknak a fényé­ben nem tudom, miről beszél a polgármester úr. A nyereség vagy a veszteség a bevételek és a kiadások előjeles különbsége. Itt mese nincs.

A városvezető ismertette, hogy a következő időszakban milyen fejlesztésekre készülnek Budapesten
Fotó: Kurucz Árpád

– Horváth Csaba fővárosi szocia­lista képviselő, leendő zuglói polgármesterjelölt ennek szöges ellentétét állítja. Az ellenzéki előválasztáson Karácsony Gergellyel szemben alulmaradt politikus szerint a zuglói parkolási rendszer nyereséges. Hogy van ez?

– Valóban nem egybehangzó kettőjük nyilatkozata az ügyről. Horváth úr azt is mondja, hogy a korábbi miniszterelnök-, jelenlegi főpolgármester-jelöltjük nem mártotta be a tévékamerák előtt a szocialistákat parkolási ügyben. Kár olyat állítani, aminek ellenkezőjét több tíz-, százezer ember látta, hallotta. Eddig olyan politikussal még nem találkoztam, aki azt mondta volna, mint Karácsony: az általa vezetett kerületben a fizetőparkolásról szóló szerződés mutyi, de nem tehetett mást, ezért aláírta. Ez a jogszabályok alapján nem igaz. Én tavaly kétszer dobtam vissza a metrófelújítási tendereket, pedig valamivel nagyobb projektekről volt szó. Egy polgármester felfüggeszthet egy döntést, sőt vétójoga is van. Mi történt volna, ha nem írja alá az általa gyanúsnak titulált, ugyancsak általa 2017. augusztus 15-i levelében kezdeményezett szerződést? Maximum két-három hónapig nincs még fizetőparkolás Zuglóban, ahogy korábban harminc évig sem volt. Ilyet politikus nem tesz, ha csak nem antitalentum.

– Olyan vélemény is megjelent, hogy ha a főpolgármester és a miniszterelnök sem tudja megoldani a parkolási problémákat, akkor az Karácsony Gergelytől sem várható el.

– A két dolognak semmi köze egymáshoz. A miniszterelnökkel én azon vitatkozom, hogy egységesen, centralizáltan kezeljék a parkolási bevételeket, a szabályokat és a szokásjogokat. A befolyó pénznek kisebb részben a kerületeknél, nagyobb részben a közösségi közlekedés büdzséjében lenne a helye. Zuglóban az a probléma, hogy eleve olyan szerződést kötöttek, ami a polgármester szerint is rossz, és ami a bevezetéstől számítva már több mint egymilliárd forintos veszteséget jelent a kerületnek. Ezen keresztül is látszik, hogy teljes zűrzavar uralkodik az ellenzéki oldalon. Karácsony Gergely sorra követi el a súlyos politikai hibákat a zsidókat listázók mentegetésétől kezdve az „ly” helytelen használatán vagy Csepel északra helyezésén át a tökéletesen dilettáns parkolási kommunikációig.

– Karácsony Gergely a közösségi oldalon azt írta: elég az üzengetésből, kihívja önt vitára. Mi a válasza?

– Karácsony Gergely általában furcsán viselkedik, bizarr dolgokat mond, ír. Nem „üzentem” semmit. Elsoroltam a tényeket. Ő állította, hogy az MSZP a Fidesszel mutyizott. Az MSZP az őt jelölő párt. És ő mégis aláírta a szerződést. Arról kellene vitáznom, hogy mondta-e Karácsony vagy nem, amit tízezrek láttak, hallottak tőle a televízióban? Esetleg azokról a számokról, amelyek a zuglói költségvetésekből valók? Ez komikus. Ahogy ez az egész teljes ellenzéki összefogásügy is, ami véleményem szerint valójában a megmaradt pártelitek egzisztenciális ügyének számít. Fogalmam sincs, miért biztosak benne, hogy a szavazók ezt az életszerűség mellőzésével egységesen és vakon követik majd.

– Ha így folytatódik Karácsony Gergely kampánya, akkor megismétlődhet az öt évvel ezelőtti eset, amikor Falus Ferenc, a baloldal jelöltje a kampány finisében visszalépett, visszaléptették?

– Hasonlók a történések, mint 2014-ben. Csütörtök reggel már nem ment (feltehetőleg nem engedték) be a tévébe nyilatkozni Karácsony Gergelyt, hanem Horváth Csaba – akit ő állítólag összevissza vert az előválasztás első fordulójában – ült be a stúdióba, és olyan dolgokat mondott, amiknek az ellenkezőjét szintén tíz- és százezrek hallották. Ráadásul nem is egyezett Karácsony szavaival. Ez az ellenzéki kampány, politizálás már most, fél évvel a főpolgármester-választás előtt kész paródia.

– Mit vár a Karácsony Gergely–Puzsér Róbert előválasztási párbajtól?

– Semmit. Nem foglalkozom vele. Az sem biztos még, hogy lesz második körös előválasztás. Puzsér Róbert csak úgy ment bele az előválasztásba, ha regisztráció nélküli online voksolás lehet, amit Karácsony jó eséllyel elveszthet. Ha emiatt Karácsony nem vállalja az online szavazást, akkor Puzsér feltételei nem teljesülnek, és nem köteles elindulni az előválasztáson. Egy biztos, én teszem a dolgom, kívülről figyelem az ellenzéki történéseket, és déjá vu érzésem van. Azt azonban szeretném hangsúlyozni, hogy Gyurcsány Ferenc maga beszélt arról, hogy Karácsony Gergely az ő pártfogoltja, a kampány új háttérembere pedig Gyurcsány egykori államtitkára, Gál J. Zoltán lett. Ez mind azt jelenti, hogy Karácsony Gyurcsány vazallusa. Az MSZP érthetetlenül balek. Gyurcsány és Karácsony lényegében kiradírozzák őket a komolyan vehető pártok rövid listájáról. Nem lehet véletlen, hogy Karácsony bemártotta az MSZP-t.

– Még egy szóra kanyarodjunk vissza: el lehet érni, hogy a fizetős parkolási rendszerek átláthatóbban működjenek?

– Pintér Sándor belügyminiszter irányításával, Varga Mihály pénzügyminiszter közreműködésével azon dolgozunk, hogy a parkolóoszlopok – egy szélesebb körű projekt részeként – be legyenek kötve a NAV-hoz. Így biztosított lesz, hogy ne tudjanak a pénzek elfolyni. Ami Karácsony Gergely NAV-val kapcsolatos levelét illeti, a zuglói polgármester nem először perdül a kamerák elé és áll egy akció élére, amit nem is ő kezdeményezett, vitt végig. Ráadásul úgy, hogy a parkolással kapcsolatos negatív történések az ő kerületére a legjellemzőbbek. Emlékeztet a dolog arra, amikor Demszky a saját ablaka alá állt és dudált, tiltakozva a kátyúk ellen. Azt is figyelembe kell venni, hogy nem szabad a kerületek közé egyenlőségjelet tenni. Sok helyen tisztes nyereséggel üzemel a rendszer. Ezt a témát évek óta forszírozom, a jövőben sem fogom elengedni, és folytatom az egyeztetést a miniszterelnök úrral. Van erről vitánk.

– Hol tartanak a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér zajcsökkentése érdekében indított tárgyalások?

– Szerdán a főváros részéről aláírtam – a miniszter úr már korábban aláírta – a Technológiai és ­Innovációs Minisztériummal kötött megállapodást, ami biztosítja, hogy az éjszakai repülések éjfél és reggel hat között megszűnjenek, illetve hogy a zajmérést a közlekedési szakhatóság veszi át a Budapest Airporttól. Őszig biztosan érvénybe tud lépni az éjszakai mélyalvási időszakra vonatkozó repülési tilalom, és legkésőbb az év végéig átkerül a zajmérés a hatósághoz. Az ezekkel kapcsolatos technikai egyeztetések a tavasz végéig lezárulhatnak.

– A Fővárosi Közgyűlés döntött az országos elektronikus jegyrendszerhez való csatlakozásról. Mikor válthatják le a papíralapú jegyeket, bérleteket?

– Az állam központi projektje még az elején tart. A lakossági jegyvásárlási rendszer a tervek szerint januártól kezd el működni. A nemzeti elektronikus jegyrendszer platform teljes programja 2020. január 1-jén még nem fejeződik be, de amit a lakosság használni fog, és ami a mi célkitűzésünk is volt, az működni fog. Itt is Pintér Sándor miniszter úrral közös projektben dolgozunk.

– A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa márciusi ülésén milyen döntéseket hoztak?

– Többek között határozatot hoztunk a BKV további járműcseréjének – buszok, trolibuszok és villamosok – forrásbiztosításáról. Megtárgyaltuk a Lánchíd felújításával kapcsolatban a híd tágabb környezetének – Széchenyi István tér, Clark Ádám tér, József Attila utca – komplett rekonstrukciós forrásairól szóló előterjesztést. A kiviteli tervek elkészítésére a kormány biztosítja a pénzt. Előzetes döntést hoztunk a módosított Balázs Mór közlekedési terv, mai nevén Budapesti mobilitási terv lezárásáról. Megtárgyaltuk a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út felújításáról szóló előterjesztést, illetve a Versenyképes Közép-Magyarország operatív program kerékpáros beruházásaihoz a többletforrás biztosítását. A Kőbányai út komplex rekonstrukciója kapcsán döntöttünk a villamospálya felújításáról, és határoztunk a Kvassay híd felújításáról is. Elfogadtuk a 2010–2019 közötti, valamint a 2019 utáni állami, fővárosi és közösen megvalósított, illetve folyamatban lévő fejlesztések leltárát. Nem utolsósorban pedig tárgyaltunk a már korábban beígért, az állam és a főváros által létrehozandó metrófejlesztési alapról. Az alap célja elsősorban az, hogy ha valamilyen felújításra, beavatkozásra van szükség, akkor legyen elérhető forrás.

– Hogyan sikerül kiváltani a taót a fővárosi színházak támogatásában?

– Némiképp növelni is tudtuk ezeket az összegeket a korábbi tao mértékéhez képest. A fővárosi önkormányzati fenntartású színházak három és fél milliárd forintot kapnak, a pénzt a saját kompetenciánkban oszthattuk fel. A szemétdíjak bizonyos értelemben való itt tartását is elértük. Tavalyról volt egy nagyon komoly, körülbelül 15 milliárd forint adóssága az NKHV-nak, az állami hulladékholdingnak. Ebből Bártfai-Mager Andrea miniszter asszonnyal és Varga Mihály miniszter úrral való megállapodás alapján már tízmilliárd a napokban megérkezik, a maradék ötmilliárd forintot pedig április elején kapja meg az FKF Zrt. Ezt a taopénzekhez hasonlóan komoly sikernek tartom.

A főpolgármester azt ígéri, őszig biztosan érvénybe léphet az éjszakai repülési tilalom
Fotó: Kurucz Árpád

– Elkészült a 3-as metró északi szakaszának felújítása. Az érintett hat állomáson mindent sikerült határidőre felújítani, megépíteni?

– Március 30-án délután egy órakor újra megindul az utasforgalom. Az összefoglaló jelentések alapján minden elkészült az átadásra. Azt el tudom képzelni, hogy valaki talál egy el nem távolított védőfóliát a paraván mögött, mert nyilván fognak ilyet keresgélni, de a jelzések alapján legfeljebb ilyen nagyságrendű hibákra, hiá­nyosságokra számítok.

– Mikor kezdődik a metrórekonstrukció a déli szakaszon?

– Április 6-án lesz a munkaterület átadása, a munkálatok de facto az attól számított egy-két napon belül megkezdődnek. Ez azt jelenti, hogy már­cius 30. és április 6. között lesz egy hét, amikor végigjárhatunk a teljes szakaszon. A 3-as metró teljes felújításának befejezése 2021 vége, 2022 közepe.

– A napokban több olyan cikk is megjelent arról, mennyibe kerülhetnek a BKV-nak a 4-es metró kivitelezői által indított perek. Hol állhat meg a számla, kié a felelősség?

– Ezek a perek még 2010 előttről maradtak itt, sőt van szerződés, amely még a 2006-os választás előtt keletkezett. A Demszky-korszak egyértelmű öröksége például a Bamco alagútépítő céggel folyamatban lévő eljárás is. Mivel választott bírósági ügyekről van szó – amiket én nagyon nem szeretek –, azokról a lezárásuk előtt sajnos nincs jogunk nyilatkozni. Ezek az ügyek valóban kockázatot jelentenek, de mindezt a 4-es metró szerződései kiötlőinek köszönhetjük. A hírekben szereplő tízmilliárdos nagyságrendű kockázat nagyjából stimmel, de hangsúlyozom, ezeket a pereket még nem vesztette el a város.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.