Építőkockákkal fejleszthető a nyelvi készség

Egy nemrég a Mind, Brain and Education című szaklapban megjelent kutatás szerint az építőkockákkal való játék rendkívül jó hatással van a gyerekekre.

2011. 11. 08. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Temple Egyetem Csecsemőlaboratóriumának vizsgálatai szerint az építőjátékok gazdag környezetet teremtenek a reáltárgyakhoz szükséges készségek kifejlesztéséhez.

Katrina Ferrara vezető kutató szerint, ha a gyerekek interaktív környezetben játszanak az építőkockákkal, olyan nyelvi kifejezéseket hallhatnak, amelyek segítik a térbeli gondolkodás kifejlődését.

”Ha a szülők a térbeliséggel kapcsolatos szavakat használnak, azzal segítik a gyerekek ilyen irányú képességeinek fejlődését is” – nyilatkozta Nora Newcombe, a laboratórium igazgatóhelyettese. A térbeliséghez kapcsolódó készségek elengedhetetlenül fontosak a reáltárgyak megértéséhez, de a mindennapi feladatok ellátásában (egy kanapé összecsukása, parkolás) is segítenek.

Ezek a készségek az intellektus központi részét képezik, mégis személyenként jelentős különbségeket mutatnak. ”Bizonyítékaink vannak arra vonatkozóan, hogy a gyerekkorban hallott, a térbeliséghez kapcsolódó nyelvi kifejezések, különbözőségük miatt jelentősen hozzájárulnak a térbeli készségek eltérő fejlődéséhez” – mondta Newcombe, aki a Temple Térbeli Intelligencia és Tanulás Központjának (SILC) kutatási vezetőjeként is tevékenykedik.

Hogy megvizsgálhassák, miként befolyásolja a játék a nyelvi variációkat, a kutatók három különböző helyzetben figyelték meg a gyerek-szülő interakciókat: először szabad játék formájában, amikor a gyerekek és a szülők az otthonihoz hasonló feltételek mellett szabadon játszhattak, majd előre összerakott kockákkal, a játékkockák variálásának lehetősége nélkül, végül irányított formában, amikor a szülőknek és gyerekeknek egy előre megadott tervrajz alapján kellett építeniük valamit a kockákból.

Az eredmények szerint az irányított játék helyzetben a szülők és a gyerekek is sokkal több térbeliséggel kapcsolatos kifejezést használtak, mint a másik két teszt során.

”A kutatási eredmények gyakorlati tanácsokkal láthatják el a szülőket. Látható ugyanis, mennyire fontos, hogy interaktívan, gyerekünkkel közösen játsszunk, ezzel ugyanis sokat tehetünk a kicsik készségeinek fejlődéséért” – vélekedett Newcombe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.