”A Missouri Egyetem Kongnitív Fejlődéslaboratóriumában lezajlott kutatás során azt vizsgáltuk, mennyi ideig merednek a csecsemők egy-egy jelenetre. Megállapítottuk, hogy már az egészen kicsiknek is vannak bizonyos várakozásaik arról, hogy a tárgyaknak merre kell mozogniuk, még akkor is, ha tapasztalatokkal nem rendelkeznek róla. Ez fejlődik ki tökéletesen felnőttkorra” – mondta el Kristy vanMarle, az egyetem Pszichológiatudományi Karának docense.
VanMarle és kutatótársa, a Northwestern Egyetemen oktató Susan Hespos harminc év vizsgálati anyagát vetette össze, amelyek kéthónapos kortól figyelték meg a babák viselkedését. Ennyi idősen már tudják a csecsemők, hogy az alá nem támasztott tárgyak leesnek, és az elrejtett dolgokra azt hiszik, nem léteznek. Öthónaposan felfogják, hogy a víz nem szilárd anyag, tízhónaposan pedig már a nagyobb adag ételt választják, ha erre lehetőségük van.
”A legtöbb reakciónk automatikus. Például ha egy bögre leesik az asztalról, ösztönösen utána nyúlunk, ám a benne lévő tejet már nem akarjuk elkapni. Ezzel a tudással a csecsemők is rendelkeznek” – tette hozzá vanMarle.
Noha az intuitív fizikai tudás születési adottság, a szülők is sokat tehetnek azért, hogy fejlesszék gyermekük ezen képességét: sokat kell játszani a kicsikkel, beszélni hozzájuk, és biztatni őket, hogy vizsgálják meg a környezetükben található tárgyakat. ”Nem kell különleges módszereket kipróbálnunk a nyelvi és a matematikai képességek fejlesztésére. Egyszerűen beszéljünk a gyermekhez, játszunk vele ”kukucs”-játékot, és hagyjuk, hogy a kezében tartson biztonságos tárgyakat” – tanácsolta a kutató.
A tanulmány a WIREs Cognitive Science című lap legutóbbi számában jelent meg.

Hiába titkolták, kiderült Gyurcsány Ferenc döntésének oka