Sok idős ember azért hagyja abba az autóvezetést, mert már érzi, hogy jelentősen leromlott a reakcióideje, amitől azonban sokkal elszigeteltebbé és inaktívabbá válhatnak. A Newcastle Egyetem mérnökeinek egyik új fejlesztése a ”Granny-Nav”, vagyis a nagyikat célzó navigációs rendszer, amely mindig a lehető legbiztonságosabb, az éles kanyarokat és a balra fordulásokat mellőző útvonalakat javasolja a sofőrnek.
A kutatók a fejlesztés során egy elektromos autót valóságos mobil laboratóriummá (DriveLAB) változtattak, és olyan, a legmodernebb vezetést segítő technológiával szerelték fel, mint a különféle navigációs eszközök, az éjjellátó rendszer és az intelligens sebesség meghatározó rendszer. Az autóba szerelt biztonsági rendszer képes érzékelni továbbá a vezető éberségi állapotát és koncentrációképességét, követi a sofőr szemmozgását, és felméri a vezetési szokásait és képességeit. A kísérletek során körülbelül 20, nyolcvanévesnél is idősebb észak-angliai és skót sofőr próbálhatta ki a kerekeken guruló laboratóriumot a forgalomban.
”A tanulmány során meglepő adatokra jutottunk. A legtöbb ember például azt gondolná, hogy az idősebb sofőrök az átlagosnál lassabban vezetnek, de az eredmények azt mutatták, hogy az idősebb vezetők kevésbé képesek betartani a sebességkorlátokat” – mondta Dr. Amy Guo, a tanulmány vezetője.
”Sok idős ember, különösen a vidéken élők számára elengedhetetlen eszköz az autó, hogy megőrizzék függetlenségüket és önállóságukat. Számukra az autóvezetés a mobilitás egyetlen lehetséges formája” – tette hozzá Phil Blythe professzor, a Newcastle Egyetem intelligens közlekedési rendszerek szakértője.

Érettségi: kezdődnek az írásbeli vizsgák, rekord születhet idén