Nem könnyítik meg a tanulást a tankönyvek ábrái

Egy friss kutatás szerint a munkafüzetek vagy tankönyvek túlságosan figyelemfelhívó képei nem feltétlenül könnyítik meg a gyerekek számára a tanulást.

Betegszoba.hu
2013. 05. 21. 10:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Ohio Állami Egyetem szakemberei megállapították, hogy azok a gyerekek, akik a grafikonok elemzését szimpla, színes oszlopokkal tanulták meg, sokkal hamarabb elsajátították a tudnivalókat, mint azok, akiknél a grafikonok valamilyen színes ábrákból, például virágokból álltak. Jennifer Kaminski, kutató és Vladimir Sloutsky pszichológiaprofesszor több óvodai és általános iskolai pedagógust is megkérdezett, szívesen használnák-e a rajzokkal tarkított grafikonokat a gyerekek oktatása során, és valamennyien igennel feleltek, mivel úgy érezték, a képek megkönnyítenék a gyerekek számára a tanulást. Ugyanakkor a vizsgálatok épp az ellenkező eredményt mutatták, kiderült ugyanis, hogy ezek a rajzok sokkal inkább elvonják a gyerekek figyelmét a lényegtől, mintsem hogy segítenék őket.

A Journal of Educational Psychology című lapban megjelent kutatás során a szakemberek 122 óvodás, elsős, illetve másodikos gyereket követtek nyomon, akiket mind egyénileg vizsgáltak meg. Először valamennyiüknek megmutattak számítógépen egy grafikont, és elmagyarázták nekik, miként kell azt értelmezni. A gyerekek felének olyan grafikonokon magyarázták el a szabályt, ahol az oszlopok valamilyen halvány színnel voltak jelölve, a másik felének pedig olyanon, ahol az oszlopok cipőkből álltak, és a cipők száma illeszkedett a grafikonon látható számokhoz. A kérdés az volt, hogy öt hét során hány cipő veszett el, illetve hányat találtak meg. Ezután három különböző grafikonon tesztelték, hogy ki mennyire értette meg a grafikonolvasás lényegét.

Az első két feladat során a gyerekek olyan grafikonokat kaptak, ahol vagy halvány színű oszlopok, vagy virágokból álló oszlopok szerepeltek, ám utóbbinál a virágok száma nem egyezett meg a grafikonon látható számokkal. Erre azért volt szükség, mert így kiderült, vajon a gyerekek valóban a grafikont elemzik-e vagy csupán megszámolják az egyes oszlopokon látható tárgyakat, és az alapján szűrik le a helyes választ. Mint kiderült, azok a gyerekek, akik korábban rajzos grafikonokat kaptak, sokkal többször tévesztettek, mivel ők valóban úgy dolgoztak, hogy megszámolták, hány virágot látnak, míg a többiek, a grafikonon látható számokra figyeltek oda. Ezután olyan grafikonokkal is tesztelték a gyerekeket, ahol az oszlopok csíkozva vagy pöttyözve voltak, és a rajzos grafikonon edzett gyerekek közül sokan itt is nekiálltak csíkokat és pöttyöket számolni, amiből egyértelművé vált, hogy egyáltalán nem sajátították el a grafikonolvasás lényegét.

A szakemberek ezek alapján úgy vélik, amikor új matematikai fogalmakat tanítunk a gyerekeknek, az a jó, ha minél egyszerűbb módon tesszük azt, mivel minden felesleges körítés – még ha segítő szándékkal tesszük is – csak nehezíti a dolgok megértését. Kaminski és Sloutsky ugyanakkor hangsúlyozták, hogy nem arról van szó, hogy semmilyen érdekes képet vagy ábrát nem szabad elhelyezni a tankönyvekben, csupán arról, hogy mindig meg kell vizsgálni, vajon az adott ábra tényleg segíti-e a feladat megértését, vagy inkább nehezíti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.