Rossz hatással vannak a tinikre a dohányreklámok

Egy kutatás szerint minden tíz cigarettareklám közel 40 százalékkal növeli az esélyét annak, hogy egy tizenéves gyerek kipróbálja a dohányzást.

Betegszoba.hu
2013. 06. 25. 4:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vizsgálat kezdetekor, 2008-ban a kísérletben részt vevő tiniket – akiket Németország 21 különböző iskolájából válogattak össze – arról kérdezték, milyen gyakran találkoznak különböző típusú hirdetésekkel, melyek között szerepelt hat olyan reklám, melyek az akkor legnépszerűbb cigarettákat hirdették, valamint nyolc olyan, amelyek egyéb termékeket – például csokoládét, ruhát, mobiltelefont vagy autót – népszerűsítettek. 2011-ben, 30 hónap elteltével feltették számukra ugyanezt a kérdést, de emellett arra is rákérdeztek, hány szál cigarettát szívtak el az elmúlt időszakban, illetve van-e, aki rendszeres dohányzóvá vált azóta. Minden harmadik fiatal, azaz 406-an bevallották, hogy az eltelt 30 hónap során már kipróbálták a cigarettát, és minden tizedik (138 személy) azt is elismerte, hogy az előző hónapban is dohányzott.

Egyhuszaduk (66 személy) számolt be arról, hogy több mint 100 szál cigarettát elszívtak már – vagyis rendszeres dohányzóvá váltak –, és ugyanennyi fiatalról derült ki, hogy nem telik el úgy nap, hogy ne gyújtanának rá. A napi szinten dohányzók egyharmada 14 éves vagy annál fiatalabb volt, míg minden negyedik 16 éves vagy annál idősebb. A dohányhirdetésekkel való szembetalálkozásaik aránya összességében alacsonyabb volt, mint az egyéb termékeket népszerűsítő reklámokkal való találkozásaik, ám volt egy bizonyos cigarettamárka, melyet a gyerekek közel fele legalább egyszer látott, 13 százalékuk pedig tíznél is többször. Amikor a szakemberek annak próbáltak utánajárni, kit mi vett rá a dohányzásra, a hirdetések a második helyen álltak, az indokok élén pedig a kortársak befolyásoló ereje szerepelt, az azonban így is világossá vált, hogy minél gyakrabban találta szembe magát egy tini valamilyen dohánytermék hirdetésével, annál nagyobb volt az esélye, hogy ő maga is rákapott a dohányzásra.

A vizsgálat kimutatta, hogy azok a gyerekek, akik a legtöbb ilyen típusú reklámot látták, kétszer olyan nagy valószínűséggel váltak rendszeres dohányzókká, mint azok, akik a legkevesebb cigarettahirdetéssel találkoztak, illetve az is kiderült, hogy minden további tíz reklám 38 százalékkal növelte az esélyét annak, hogy valaki rászokjon a cigarettára, és 30 százalékkal annak, hogy naponta elszívjon legalább egy cigarettát. A tanulmány szerzői úgy vélik, hogy az eredmények alapján csak támogatni lehet az Egészségügyi Világszervezet (WHO) azon javaslatát, miszerint a dohánytermékek reklámozását teljes mértékben be kellene tiltani, hiszen igen erős befolyásoló ereje van, elsősorban a fiatal nemzedékre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.