Emberarcú pacal

Hiába a marhapörkölt a honatyák kedvence vagy a csirkepaprikás, esetleg a szalontüdő zsemlegombóccal. Pacalt kell mondani.

Tompos Ádám
2017. 10. 05. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kommunikációs tanácsadó szokás szerint késett, a politikusok sutyorogva, pisszegve vártak rá. Feszültek voltak, mint mindig, mert alapjában véve nem szerették a kommunikációs tanácsadót. Nem tudtak mit kezdeni gigerlistílusával, nem tudták hova tenni csúcsos cipőjét, valószínűtlenül beszűkített nadrágjait, kétesen csillogó zakóit, lehetetlen frizuráját. De a kommunikációs tanácsadónál is nehezebben bírták a cérnahangú piperkőc embereit. Egy dolog, hogy mindannyian ugyanúgy néztek ki – sötét öltöny, fehér ing, kutatásokkal, diagramokkal, elemzésekkel teletömött hátizsák –, de ami igazán elviselhetetlenné tette őket a politikusok számára, az az volt, hogy leereszkedően beszéltek hozzájuk. Nem is csoda: nemrég hagyták ott az iskolapadot, eddig velük bántak úgy a tanáraik, mint a kutyájukkal, és most, hogy „politikát csinálhattak”, úgy érezték, visszaadhatnak mindent.

Izegtek-mozogtak hát a politikusok, járt a szájuk is közben, kicsit talán fesztelenebbek voltak a szokottnál, mert azt hallották, hogy a kommunikációs tanácsadó olyat fog nekik mondani, ami biztos, hogy tetszeni fog. Kételkedtek ebben, mert kevesen szeretik, ha azt tanácsolják nekik, hogy „bármit kérdeznek, ne csinálj semmit, csak mondd a két szót, az se baj, ha hülyének néznek ezért”, de azért reménykedtek. Akárhogy is, minden csípősebb viccük előtt kisandítottak az ajtóra ezek a meglett, kopaszodó, megpocakosodott férfiak: olyanok voltak, mint az osztályfőnökükre váró kisdiákok. Be is indult a nosztalgiázás, hiszen a politikusok közül sokan osztálytársak is voltak még régen.

A kommunikációs tanácsadó köszönés nélkül sétált be a szobába. Sleppje némán követte. A hátizsákosok egy része szétszóródott a politikusok között – mindig ezt csinálták –, a többiek pedig leültek szép sorban a hallgatóság elé. Mind kivettek egy paksamétát a táskájukból, és úgy szorongatták, mintha az életük múlna rajta. A kommunikációs tanácsadó belekezdett. Azt mondta: mostantól ha az ehetetlen és íztelen menzakosztról kérdeznek benneteket az újságírók – itt elgondolkodott rajta, hogy köpjön-e ki a padlóra, de aztán elállt ettől –, akkor mindannyian mondjátok azt, hogy ti nem szeretitek a párolt zöldséget meg a sótlan főtt húst. Büszkén közöljétek, hogy ti bizony a pacalt szeretitek. Méghozzá csípősen. Megjegyezte azt is: nem érdekli, ha történetesen a marhapörkölt a honatyák kedvence, vagy a csirkepaprikás, esetleg a szalontüdő zsemlegombóccal. Pacalt kell mondani.

A kommunikációs tanácsadó leült. Abban a pillanatban felpattant az egyik öltönyös, és grafikonokat kezdett mutogatni, meg arról kezdett összehordani mindenfélét, hogy az elkötelezett választók körében végzett mérés alapján teljesen egyértelmű, hogy a pacalevőkre szívesebben szavaznának az emberek. Magyarázott arról is, hogy ez a menü – mármint a csípős pacal fehér kenyérrel – milyen további másodlagos üzenetek átadására lesz még alkalmas. De hiába hadovált róla, hogy ebből azt fogják maguknak összerakni a választók, hogy „hát aki ugyanúgy pacalos, mint mi, az ugyanúgy nem lop majd, mint mi”, a politikusoknak már szabályosan csorgott a nyáluk. Így aztán a második és harmadik öltönyöst végig sem tudták hallgatni. Csak forogtak előttük a diagramok és táblázatok, legszívesebben azonnal felálltak volna, és elmentek volna tunkolni egy jót a menzára. Páran össze is kacsintottak, milyen jó, hogy ott rendes, zsírban tocsogó fogásokat szolgálnak fel, nem csak párolt zöldséget meg sótlan főtt húst. A negyedik öltönyös szavai alatt már helyezkedtek. Tudták, pozíciót kell fogni, mielőtt megrohamozzák a húsosfazekakat. A kommunikációs tanácsadó persze látta mindezt. Arra gondolt magában, hogy hiábavaló volt minden igyekezete. Taníthatom ezeknek, hogyan kell profi módon üzenni, amikor ezek nem akarnak semmi mást, csak zabálni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.