Lopott Zuckerberg cége?

Ezúttal a Yahoo ugrott neki a Facebooknak, bár eléggé valószínű, hogy most a közösségi hálózatot tekintik pénzcsapnak...

Szilágyi Szabolcs
2012. 03. 13. 13:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azzal vádolja a közösségi hálózat üzemeltetőjét az egykor szebb napokat is megélt portál tulajdonosa, hogy előbbi több olyan technológiát is felhasznált engedély nélkül, melynek a Yahoo a tulajdonosa. Az észak-kaliforniai bíróságon beadott panasz szerint a Facebook többek között a hirdetéseihez, site-testreszabáshoz, közösségi hálózatához és az ebben való integrált kommunikációhoz kapcsolódó jogvédett tulajdonát használta fel engedély nélkül. Arra is kitér, hogy mely FB funkciók sértenek jogokat – a Yahoo állítása szerint -: elsősorban a hírfolyam (News Feed) és az ismerősök aktivitásának elsődleges követési módja váltotta ki a webes portál tulajdonosának haragját, de például a regisztráltak magánszférájának védelme is a Yahoo szabadalmaira alapul, vélekedik utóbbi.

Külön rész foglalkozik a hirdetési anomáliákkal. A Yahoo állítása szerint a Facebook Premium Video Comment Ads szolgáltatása a cég jogvédett szabadalmát használja. Sőt, a közösségi hálózaton látható reklámok megjelenítése, elhelyezése, de még az átkattintásos csalások elleni védekezés is mind egytől egyig sérti a Yahoo jogait.

Megoszlanak a vélemények arról, hogy mi állhat a háttérben. Noha a Yahoo nem említette korábban, hogy felkínálta volna a kérdéses technológiák felhasználását Zuckerberg cégének, az elmúlt hónapban mégis arról érkeztek – nem hivatalos – jelentések, hogy a Jerry Yang alapította vállalat megfenyegette a közösségi hálózat üzemeltetőjét: jogi lépéseket tesz, ha nem tudnak megállapodni. Ezzel szemben a FB meglepetését tolmácsolta a nyilvánosság felé. „Csalódtunk a Facebook régi üzleti partnereként számon tartott Yahoo-ban [..] Megerősítjük, hogy a Yahoo döntéséről a médiával egy időben értesültünk. Természetesen meg fogjuk védeni jogainkat, ha erre szükség van” – olvasható a közösségi hálózat üzemeltetőjének közleményében.

Az azonban egyáltalán nem tűnik véletlennek, hogy a Yahoo mostanra időzítette lépését. Egyrészt a portál és kapcsolódó szolgáltatásai drámai átalakuláson mennek át, ennek jelentős részben a Yahoo alacsony jövedelmezősége az oka. Másrészt a Facebook nemzetközi részvénykibocsátás előtt áll, az pedig egyáltalán nem mindegy, hogy milyen árszinten lépnek nyilvánosságra a közösségi hálózat üzemeltetőjének papírjai. Valószínűsíthetően inkább áldoznak be néhány százmillió vagy egy-két milliárd dollárt a FB-nál azért cserébe, hogy ne essen néhány (tíz)milliárd dollárt a debütálásig a részvényárfolyam – legalábbis a Yahoo gondolkodhat így.

Ekkorát szívhatunk, ha nem engedünk a Yahoo-nak?

Utóbbit alátámasztja a vállalat ezen „gyakorlata” is; a Google-t hasonlóképpen sarcolta meg annak IPO-jakor. A 2004 augusztusában lezajlott kereső-részvények azután váltak nyilvánosan hozzáférhetővé, hogy előtte a Google elsimította a Yahoo által kirobbantott szabadalmi vitát. Utóbbi anno Overture leányvállalata technológiájának engedély nélküli felhasználását rótta fel a Google-nek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.