A multinacionális cég fogalmát meghallva mindannyian egy több ezer fős, nyitott légterű (open space) irodára gondolunk, ahol az ott dolgozók gyakran még a mellettük ülők nevét sem tudják. Magyar cég esetén az asszociáció pedig ennek teljesen az ellenkezője. Kis szobák jutnak az eszünkbe, kollégák, akik már hosszú évek óta együtt dolgoznak, és a munkalégkör inkább hasonlít egy nagy családra, mint munkahelyre. Pár évtizeddel ezelőtt talán ilyen könnyen lehetett különbséget tenni a két cégkultúra között, viszont az elmúlt évek gyors fejlődésének köszönhetően már nem lehet ennyire éles határvonalat húzni.
Multi multi vagy hazai multi?
Amikor multinacionális cégről beszélünk, először vizsgáljuk meg a cég hátterét és kapcsolatait az anyavállalattal és a más országokban levő irodákkal. A klasszikus multi minden egyes irodája szerves és aktív része a napi munkának; gyakran az anyacégtől küldött igazgatók töltik be a magas szinten lévő pozíciókat, és a munkavállalók napi szinten kommunikálnak a különböző országokban tevékenykedő kollégáikkal. Ettől eltérő módon vannak olyan cégek is, ahol teljesen külön egységként funkcionálnak az egyes irodák, kapcsolat a központtal viszonylag kevés van (esetleg csak könyvelés szempontjából), a munkahely légköre pedig egyáltalán nem azt tükrözi, mint amire először gondolnánk.
Ezzel ellentétben a magyar cégek sem mindig annyira hazaiak, mint amennyire annak látszanak. Rengeteg hazai szoftverfejlesztő cég van, amely külföldön is nagy sikereket könyvelhet el innovatív fejlesztéseinek köszönhetően. Nem egy cég van a piacon, amelyet külföldi befektetőbankok támogatnak, és évről évre nagyobb és nagyobb irodába költöznek a gyors növekedésből következően. Az itt dolgozók nemzetközi projektekben vesznek részt, gyakran külföldi ügyfelekkel tárgyalnak.