A Google szeptember 21-én készíttetett felmérése szerint a szavazók úgy gondolják, hogy a jelenleg regnáló Barack Obama sokkal hatékonyabban kamatoztatja a közösségi médiaeszközök előnyeit az elnökválasztási kampány során, mint republikánus kihívója, Mitt Romney.
A felmérésben részt vevő 2500 amerikai internetfelhasználó 64 százaléka szerint Obama, 35,8 százalékuk szerint pedig Romney stábja ügyesebb, ha a közösségi megoldások politikai felhasználásáról van szó. „Ha csak ennek a felmérésnek az eredményeit nézzük és ez alapján próbáljuk megítélni, melyik jelöltnek van nagyobb elismertsége, támogatottsága és esélye, egyértelműen Obama látszik befutónak” – elemezte a közvélemény-kutatás eredményét Glenn Livingston, a felmérést készítő UnlimitedTrafficMachine.com vezérigazgatója, aki nagyon szórakoztatónak és tanulságosnak találta a felmérést.
Az egymilliárd felhasználó elnöke
Obama és Romney stábja egyaránt nagy hangsúlyt fektet az olyan közösségi oldalak használatára, mint a Twitter, a Facebook vagy a Google+. A netes médiaeszközöket már a 2008-as választási versenyben is bevetették a jelöltek, főként információszerzésre és véleményük, érveik artikulálására használták a népszerű hálózatokat. Obama már akkor is nagyon ügyesen élt a webes eszközök lehetőségeivel, megválasztását követően egy ideig a történelem első „webkettes elnökeként” is emlegették.
Az idei megmérettetésben még fontosabb szerephez jutnak a világhálós közösségi megoldások. Nem csoda, hiszen a közösségi oldalak látogatottsága időközben megsokszorozódott. A Facebooknak például 2008-ban még csak százmillió havi felhasználója volt, mára viszont már egymilliárdnál is többen használják világszerte. Az oldal a kampány fontos és megkerülhetetlen elemévé vált, annál is inkább, mivel hódítanak az internetezésre és közösségi alkalmazások használatára is alkalmas okostelefonok és táblagépek, a kütyüket nemcsak otthon, de a munkahelyükön is aktívan használjuk.
Azt csiripelik
Persze nem a Facebook az egyetlen közösségi oldal, amely fontos szerepet játszik a kampányban. Mára a Twitter is politikai tényezővé vált – ahogy Obama és Romney múltheti televíziós vitája is bizonyítja. Az esemény kilencven perc alatt 10,3 millió posztot generált a madárkás oldalon, és ezzel az amerikai politika történetének legtöbbet tweetelt eseményévé vált.
Mindez pedig azt mutatja, hogy a közösségi eszközök használata számottevő előnyt jelenthet a jelöltek számára a Fehér Házért folytatott küzdelemben.
A fiatalabbak is megszólíthatók
„Nagyon fontosnak tartom, hogy a közösségi média révén a fiatalabb, szélesebb rétegek is elérhetők – nyilatkozta amarikai testvérlapunknak, a Computerworld.comnak Zeus Kerravala, a ZK Research elemzője. – Abból, amit eddig láttam, úgy tűnik, Obama nagyon jól használja a közösségi médiát.”
Kerravala szerint az elnök és stábja a közösségi háló bevetésével a fiatalabb és hagyományosan passzívabb szavazókat is az urnákhoz csábíthatja. „Olyanokat is elérhetnek, akik normális esetben nem szavaznának – mondta az elemző. – Azt hiszem, ez kulcsfontosságú lehet, hiszen az emberek szívesebben mennek el szavazni, ha a közösségi médiának köszönhetően maguk is aktívan kifejthetik a véleményüket.”