Megint beperelték az Apple-t

Az Apple a belga törvényi előírásokhoz képest kevesebb garanciát ad, ráadásul nem megfelelően tájékoztatja ügyfeleit a jótállásról.

Pavlovic Jovan
2013. 01. 21. 5:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Test-Aankoop belga fogyasztóvédelmi szervezet beperelte az Apple-t, mert a vállalat sérti az ország garanciatörvényét. Gilles de Halleux, a Test-Aankoop társadalmi kapcsolatokért felelős tanácsadója szerint a cég vásárlóinak adott információi félrevezetőek.

A belga törvények értelmében a gyártóknak kétéves garanciát kell vállalniuk az értékesített termékekre. Az első fél évben kötelesek azonnal kicserélni bármely meghibásodott terméket, függetlenül attól, ki a felelős a hibáért, hat hónap múltán viszont már a vevőnek kell bizonyítania, hogy a hibás terméket nem ő tette tönkre.

Dacára a szigorú törvényeknek a Belgiumban értékesített termékeire az Apple csak egyéves garanciát vállal, helyi cserével vagy javítással, továbbá 90 napos telefonos támogatást nyújt. Ráadásul arra próbálja meg rávenni a vásárlókat, hogy terjesszék ki a jótállást az AppleCare megvásárlásával, amely három évig (iPhone, iPad és iPod esetében két évig) nyújt garanciát kiterjesztett cserelehetőségekkel és telefonos támogatással.

Noha az AppleCare további védelmet nyújt a megvásárlástól számított második és a harmadik évben, De Halleux szerint ez rengeteg félreértésre ad okot, mivel a vásárlók nincsenek tisztában azzal, hogy a hatályos törvények értelmében a második évben eleve garanciális a megvásárolt termékük.

„Az Apple-nek természetesen érdeke, hogy minél több garanciakiterjesztést adjon el, és nem nyújt megfelelő tájékoztatást a vásárlók jogairól – mondta De Halleux. – Például ha valaki vesz egy iPadet az Apple weboldalán, azonnal felkínálják a lehetőséget számára, hogy kiterjessze a garanciát. Ami nagyon félrevezető, az az, hogy míg az AppleCare-ajánlat hatalmas betűkkel jelenik meg, addig a vásárló jogai a lap alján, az apróbetűs részben láthatók.”

A Test-Aankoop felkérte az Apple-t, hogy tegye világosabbá a jótállási szabályokat, hogy azok az emberek is megértsék, akik nem jogászok. „Minden rendben van, és nem látnak problémát” – ismertette De Halleux az Apple válaszát, amely miatt a bírósághoz fordultak.

A fogyasztóvédők emellett élnek a gyanúperrel, hogy az Apple olyan utasításokat adott a viszonteladóknak, hogy ne tájékoztassák az ügyfeleket jogaikról. A szervezet munkatársai sorra járták a boltokat és azt tapasztalták, hogy a felvilágosítás nem volt teljes körű. A Test-Aankoop azt kéri a bíróságtól, hogy utasítsa az Apple-t, változtasson a honlapján lévő tájékoztatón, és vegye rá viszonteladóit a megfelelő informálásra. A szervezet ezt az ügyet tesztnek tekinti, ha győznek, akkor más cégekkel szemben is hasonló eljárásokat kezdeményeznek.

A cupertinóiak egyszer már megégették magukat, hiszen Olaszországban 1,15 millió dolláros bírságot kaptak a garanciagyakorlatuk miatt, és meg is szüntették az AppleCare értékesítését az országban. A jótállással kapcsolatos problémák tavaly EU-szintre jutottak, mikor Viviane Reding biztos mind a 27 tagállamnak hivatalos levelet írt, arra kérve őket, vizsgálják meg alaposan az Apple termékjótállási gyakorlatának reklámozását, elkerülendő a hasonló félrevezető helyzeteket.

Belgium, Dánia, Görögország, Hollandia, Luxemburg, Lengyelország, Németország, Olaszország, Portugália, Szlovénia és Spanyolország azóta panasszal élt Reding irodájánál. Hivatalos vizsgálat még nem indult, hiszen az első lépés az volt, hogy felhívják a miniszterek figyelmét a helyzetre, és arra biztassák őket, hogy szerezzenek érvényt a szabályoknak – mondta Mina Andreeva szóvivő. A márciusban esedékes európai fogyasztói csúcstalálkozón várhatóan napirendre kerül majd a kérdés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.