A villanymotoros bringázás egyre gyakoribb dolog

Az elektromos rásegítésű pedelec megsokszorozza a biciklista erejét, de ha nem pedálozik ő maga, nem dolgozik rá a villanymotor sem.

null

A bringázás mindeddig csak kivételes országokban vált a motorizált közlekedés számottevő alternatívájává, például Hollandiában, Dániában. Az utóbbi időben viszont annyira megugrott a kerekezők száma, hogy mobilitási forradalomról beszélhetünk. A benzin- és dízelmotoros kocsik megbélyegzése, kitiltása, a drága, de kevesebbre képes villanyautók erőltetett elterjesztése elbizonytalanítja az autóvásárlókat, egyre frusztrálóbb közlekedés csorbítja jelentősen a vezetés örömét – írja az Autó-Motor.

A fiatalabb generációk kezdenek elfordulni az autótartástól. Át lehet térni a komfortos, megbízható tömegközlekedésre, de a COVID-pandémia elriaszt tőle.

A mikromobilitás (elektromos roller és egyéb gördülő eszköz) csak egy szűk réteget vonz. Ideálisnak tűnik kerékpározásra váltani, de az bizony strapás, izzasztó… Mármint eddig az volt a bringázás.

A kép illusztráció
Fotó: PIXABAY

Az elektromos rásegítésű pedelec – a név a pedálozásra és az elektromosságra utal – megsokszorozza a biciklista erejét, de ha nem pedálozik ő maga, nem dolgozik rá a villanymotor sem. Tehát megmarad a személyes aktivitás, a sportos jelleg, ugyanakkor sokkal könnyebb célba jutni, különösen hegyes vidéken. A Fertő-tó körül nyugati szeniorcsapatok suhannak el elektromos biciklijükön az erőlködve hajtó „biobringások” mellett, elégedett vigyorral az arcukon.

Nyugat-Európában árvízként terjed a pedelec-kerékpár, Németországban például hét év alatt 4000-ről 1,2 millióra nőtt a számuk.

Egyik nagy előnye, hogy sok közlekedőt csábít át négy kerékről kettőre. Közönséges, gyakorta lenézett, lesajnált kerékpárral aligha lehetne autójukkal összenőtt embereket kirobbantani kocsijukból, ahhoz valami attraktívabb, menőbb, trendi, high- tech dolog kell, és a pedelec éppen ilyen. Már az árával is jelzi, hogy nem csóró a használója. Sőt, már nemcsak autósok szállnak át, hanem motorosok is, mert ily módon továbbra is két keréken, némi géperővel járhatnak be természetvédelmi területeket, nemzeti parkokat, ahonnan túra- vagy enduro-motorjukkal ki vannak tiltva.

Ráadásul nesztelenül haladva megpillanthatnak őzeket, szarvasokat. Pizzafutárok tehetik félre füstölgő kétütemű robogójukat, hogy zéró emisszióval járjanak.

Ezt a tendenciát erősíti a magyarságot aktívabb életmódra motiválni akaró kormányzat, az elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlására adott támogatással, ami 7000 villanybringára elegendő. Haszna nemcsak közegészségügyileg, hanem pénzügyileg is kifizetődik: egy kerékpáros ötödannyi útfelületet foglal, mint egy gépkocsi, és ha sokan választják a közlekedés e módját, olyan a hatása, mintha egy sávval szélesebb utat építettek volna – sokszoros költség árán.

Lehet fanyalogni, hogy nem a szegényeknek, hanem a jómódúaknak segít ez a program, de nem is az alföldi mezővárosban bevásárolni, dolgozni vagy iskolába járókról van szó most, hanem új célcsoportok megnyeréséről, akik egyébként egyáltalán nem bicikliznének, és az egész közlekedés struktúrájának átszabásáról, ami mindenkinek előnyös lesz. Felmérések szerint eddig maximum öt kilométeres távolságig járt kerékpáron a többség, villanybringával ez megháromszorozódik.

A teljes cikk ide kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.