Tavaly Hová tűntek a népautók? címmel írtam egy kis jegyzetféleséget. Ekkor fogtam hozzá olyan népautók megörökítéséhez, mint a Volkswagen Bogár, a Trabant 601, Morris Mini Minor, a Citroën 2 CV és a Renault 4-es. Számítógépen készítettem az első méretarányos rajzokat. A tavalyi év végére eljutottam több mint kétszázig – mondta lapunknak Bánffi Tibor. Hozzátette: száz után kezdte tematikusan csoportokba gyűjteni őket, tizenhat tablót készített darabonként kilenc ábrával. Szerinte ezek az autók még „mosolyogtak”, a mai kocsik agresszív világunk tükörképei, elveszítették a márkára jellemző vonásokat.
Egy ábra megrajzolása átlagosan egy nap, de a bonyolultabbakhoz több nap is kell.
– Szeretek autókat rajzolni, ilyenkor se nem látok, se nem hallok. Előfordult már, hogy éjjel kettőkor arra ébredtem, valamit rosszul rajzoltam meg. Pizsamában az asztalhoz ültem, és reggelig dolgoztam – mesélte.
Ahhoz, hogy az ábrák méretarányosak, helyesek legyenek, nem kevés keresgélés szükséges az interneten. Bánffi Tibor temérdek fotót átnéz, mire sikerül megszerkesztenie pontosan egy-egy sziluettet. Fontos jellemzője az autóknak az alaktényező, az áramvonalasság mutatója. A férfi több más műszaki adattal együtt minden rajz sarkában feljegyezi ezt is.
– Napjaink autóinak alaktényezője átlagosan 0,3 körüli értéknél tart. Járai Pál a légellenállás járművek üzemeltetésére gyakorolt hatását már 1922-ben felismerte. Részt vett a Zeppelin léghajó tervezésében, melyet korának legnagyobb szélcsatornájában teszteltek. Tapasztalatait Barényi Béla, Ferdinand Porsche (Bogár) és Hans Ledwinka (Tatra) is hasznosította. Hihetetlen, hogy az 1934-es Tátra T77-es modell cW értéke csupán 0,25 volt. Egy mindössze 60 lóerős kocsival 150-es sebességet lehetett elérni. A magyar feltalálók aktívan végigkísérték az autó történetét. Mégis az Autózás hallhatatlanjainak csarnokában (USA) csak Barényi Béla képe található. Barényi 2500 szabadalmával a világ egyik legaktívabb feltalálója volt – hangsúlyozta Bánffi Tibor.
Galamb József és Henry Ford munkássága Bánffi Tibort régóta foglalkoztatta. Tavaly a Vedresben bemutatták kedvenc Fordjának makói példányát, ekkor előadást is tartott a szakiskolás gyerekeknek.
– Nagyon izgultam, de jól sült el a dolog, éppen belefértem a negyvenöt perces időkeretbe. Az első rajzomat erre az alkalomra a T-Fordról két nézetből készítettem. Csináltam belőle képeslapokat és posztert is – mondta.
A nyugdíjas férfi többfelé tartott előadást az összeállított Ford-anyagából. Támogatókat is sikerült találnia, a későbbi kiállítások tablóinak kivitelezését a makói Hagymaház részéről Zsámboki Erika igazgató, a budapesti Közlekedési Múzeumból Hídvégi János, valamint Holló István (Szabadkai Múzeum) is segítette volna. A járvány közbeszólt, így a kiállítások elmaradtak. Egy holland weblap gazdája, Onno Braam fantáziát lát Tibor munkáiban, darabonként honorálja a megjelentetett rajzait. Jelenleg a legmegbízhatóbb ígéretet Halkó Páltól kapta, aki megszervezi az első kiállítást és a Ford könyv kiadásánál is bábáskodik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.