A közelmúltban mutatták be a Tisza cipőgyár történetének harmadik kötetét. A munkát a tavaszi járványügyi helyzet nehezítette – írja a szoljon.hu.
– Sok olyan történet volt, amik az első kettőhöz képest más szemszögből mutattak rá a gyár életére. Az volt az érdekesség, hogy a harmadikban olyan emberek is leírták gondolataikat, akik szinte az első kapavágástól itt voltak. Őket az első kötetben szerettük volna, hogy megjelenjenek, de nem találtuk meg a családot, most viszont végre őket is elértük – emelte ki, majd hozzátette, a három kötettel teljessé vált a városi életet meghatározó cipőgyár története.
Az eredeti cikk ITT olvasható.
Egy tárgy, egy történet: csendélet Tisza cipővel
A 19. század végén, túllépve az akadémikus irányvonalon, a 20. század képzőművészete egy hatalmas, színekkel töltött tartályt robbantott fel, kiszabadítva a bármit és bárhogyan érzését – immár nem a való világ érzékelés által keltett esztétikai élményét, hanem a belső érzések alkotta valóság feltárásának lehetőségét kínálta. Salvador Dali, Picasso, Jackson Pollock, és még sokan mások megtanították a világot, hogy a színes vonalak, pöttyök, félfejű nők és elfolyt testek keltette érzések mindannyiunkban megtalálhatóak, éppen csak kifejeződésük és értelmezésük eltérő.
Ezen a képen a férfi keresztbe rakott lába látható, néhány zokni, tányér és cipő rendetlen kompozíciójában. Kortárs darab, jelzése nincs. A Tisza cipők típusából lehet következtetni, nagyjából a 2000 évek elején készülhetett.
A feltűrt nadrág és a meztelen láb kellemes, langyos időjárásra utal, s a földön, hanyagul eldobott, kiürült buborékfújó, a majális elmaradhatatlan kelléke szintén nyárelőt feltételez. Középen hatalmas csíkos zokni pár, s alatta, mintegy kikacsintásként egy szem lány zokni
Nyilvánvaló, ketten vannak. Egy fiú és egy lány. A felső sarokban ledobott rózsaszín ruhás baba, fej nélkül, láthatatlanul jelzi, itt egy lány is lakik. A sarkokban szétszórt Tisza cipők átlós tengelyt hoznak létre a képen, megteremtve a férfi keretet, azaz feltételezhetően a lakás a fiúé, amelyet a másik átlón megjelenő férfi-nő kettősség tölt meg élettel. A férfi lába első látásra minta a retró porcelán tányéron nyugodna, de nem. Hogy is van? A keresztbe tett láb nem ér a földre, tehát nincs benne, csak fölötte.
Egy szép tavaszi nap, egy napfényes délelőtt, sok vidámság és ölelés után a fiú kényelmesen elnyúlik a székében. A lány odalép és lehajolva, hátulról megöleli a fiút. A szerelem illatát érzi. Majd lenéz a fiú válla fölött és meglátja a padlón heverő dolgokat. Az ágyhoz szalad, kiveszi gyerekkori babáját, és azt is a földre teszi. A fiú nem kérdez, hisz mindent tud. A lány ismét odahajol: „így tökéletes!” Érzi az alkotó energiát, a csodálatos, tomboló érzés kifejezésének igényét.
A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.