Vadonatúj, felfegyverzett helikopterek érkeztek a bázisra

Megjöttek Szolnokra az H145M helikopterek, melyek már a HForce fegyverrendszerrel vannak felszerelve.

null

Kedden a késő délután megérkezett az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra a vadonatúj H145M helikopterek (szám szerint három darab), melyek már a HForce fegyverrendszerrel vannak felszerelve, így a honvédelmi és haderőfejlesztési program részeként rendelt húsz, könnyű-többcélú szállítóhelikopterből tizenhat a helikopter bázis állományát erősíti – írja a szoljon.hu.

A H145M helikopterek bár ránézésre a laikus szemnek egyformának tűnhetnek, de jobban szemügyre véve fontos eltérések vannak, ugyanis a Magyar Honvédség tíz általános célú, öt kutató-mentő és öt HForce fegyverrendszerrel felszerelt tűztámogató H145M típusú helikoptert vásárolt.

Ezek közül eddig a leszállított helikopterek között nyolc általános és öt kutató-mentő változatú helikopter érkezett Szolnokra, kedden délután pedig megérkezett az első három felfegyverzett helikopter is. A helikopterek oldalán jól láthatóak az Airbus Helicopters gyár által fejlesztett HForce fantázianevű fegyverrendszer függesztőpilonjai is, ezekre nem irányított rakétablokkokat, vagy gépágyúkonténert lehet rögzíteni, valamint megtalálható a gépek orra alatt egy nagy teljesítményű szenzortorony is a HForce rendszer kiszolgálására.

A helikopterek alkalmasak a szárazföldi csapatok légi tűztámogatására is
Fotó: Földes Attila

A három helikopter az Airbus Helicopters németországi, donauwörth-i gyárából átrepülve érkezett a helikopterbázisra, hogy ezt a távolságot lerepülhessék, egy köztes repülőtér beiktatására volt szükség, ahol a helikoptereket megtankolhatták.

A teljes cikk ITT olvasható.

Építési telek lett a szentkirályszabadjai repülőtérből

Egy évtizeddel korábban, 2007-ben Boeing 737-es típusú utasszállító repülőgép landolt a Veszprém melletti volt katonai repülőtéren. A Boeing Ferihegyről szállt fel, a százötven utast a BudaWest, vagyis az angol, amerikai és magyar szakmai-pénzügyi befektetők tulajdonában lévő cég utaztatta, amely vállalta, hogy két éven belül megkezdi egy nyilvános kereskedelmi repülőtér működtetését. A fejlesztés nem valósult meg, az érintett önkormányzatok szerződést bontottak a BudaWesttel, és a korábban katonai kézben lévő szentkirályszabadjai légikikötő azóta is kihasználatlanul áll.

Annyira kihasználatlan, hogy hirdetés jelent meg az egyik, negyvenezer négyzetméteres telekről. Eszerint a külterületi építési telek kereskedelmi, szolgáltató gazdasági terület besorolású, mely elsősorban nem jelentős zavaró hatású gazdasági tevékenységi célú épületek elhelyezésére szolgál. Építhetők rajta lakások, irodaépületek, parkolóház, üzemanyagtöltő-állomás vagy sportlétesítmény.

A szentkirályszabadjai bázison a rendszerváltást megelőzően a 86. helikopterezred állomásozott. 2004. december végén bezárták a repteret. Személyi állományának, technikai eszközeinek részei Szolnokra, kisebb számban a pápai repülőtérre kerültek. A jelenleg üzemen kívüli repülőtér Natura 2000 területet érint, illetve a tervezett le- és felszálló pályairányok alacsonyan (180–500 méter magasságban) húzódnak Balatonalmádi felett. Emiatt a környék lakossága körében erős ellenállás bontakozott ki a repülőtér átépítése, tervezett működése ellen.

A cikk ITT folytatódik.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.