Régi pompájában ragyoghat a kápolnásnyéki gőzmozdony

A 326-os sorozat volt a leghosszabb ideig szolgálatot teljesítő magyar nagyvasúti gőzmozdonytípus.

null

Még tavaly érkezett a kápolnásnyéki Halász-kastély kertjébe, ám a fagyok elmúltával meg is kezdődhetett a felújítása annak a védett műtárgyként nyilvántartott, 1888-ban gyártott 326-os gőzmozdonynak, amely hamarosan különleges idegenforgalmi látványosság lehet a térségben.

A 326 sorozatú 160-as mozdony jelentős és súlyos darab: 8,7 méteres hosszához 35,25 tonnányi test társul, jelentősége azonban nem ebben rejlik.

A 326-os sorozat volt ugyanis a leghosszabb ideig szolgálatot teljesítő magyar nagyvasúti gőzmozdonytípus. A majd’ százötven éves szerelvény mögé állított régiség pedig egy vasúti tűzoltókocsi. A két régi szépség két hónap alatt teljes renováláson, felújításon esik át – árulta el a Fejér Megyei Hírlapnak L. Simon László országgyűlési képviselő, ötletgazda.

– A napokban kezdtük el a mozdony teljes restaurálását. A munkálatokat profi, mozdonyrestaurálásban járatos szakemberek végzik.

Először nagy teljesítményű homokfúvóval eltávolítják a régi festékréteget és rozsdát a mozdonyról, majd a tűzoltókocsiról is. Ezzel párhuzamosan folynak a háttérben is a munkálatok, vagyis már gyártják a kéményt, lámpákat, műszereket. Természetesen mindent az eredeti alkatrészek alapján készítenek el, ugyanis az eredetivel megegyező állapotot szeretnénk visszaállítani. Másfél-két hónapos folyamat lesz, s közben tervezzük a vagonban létrehozandó vasúti tematikájú szabadulószobát is, amely a gyerekek számára lesz élvezetes szabadtéri játéklehetőség. A későbbiekben pedig szeretnénk mindezt kiegészíteni szabadtéri információs táblákkal, továbbá egy olyan kiállítással, amely a Velencei-tó környéki vasútépítést és ennek a mozdonynak a történetét jeleníti meg – fogalmazott L. Simon László.

A leghosszabb ideig szolgálatot teljesítő magyar nagyvasúti gőzmozdonytípus volt a 326-os
Fotó: S. Töttő Rita/feol.hu – mediaworks

Közben Tánczos László és Dene Szabolcs vontatottjármű-szerelők távolítják el a sallang anyagokat a mozdonyról, hogy a homokfúvást elvégezhessék. Mint mesélik, csak eddig másfél tonna homokot fújtak ki. A mozdony kívülről az eredeti sötétzöld színét kapja vissza, de visszakerülnek rá a korábban olvasható feliratok is. Az ötletgazda még hozzátette:

Reménykednek benne, hogy a járvány elmúltával, mire újraindul a turizmus, újabb vonzó attrakcióval várhatják a látogatókat!

Az eredeti cikk további képekkel IDE kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.