Még ma is kézzel tekerik a sorompót Kunszentmártonban

Szakmájának egyik utolsó hírnöke a csépai bakter, az ötvenhat éves Szerényi Zoltán.

null

A XXI. században már-már kuriózumnak számít, hogy nem bonyolult számítástechnikai rendszereket és algoritmusokat alkalmazva biztosítanak szabad utat a vonatoknak. Kunszentmártonban, az öcsödi úti átkelőnél ugyanis bakter vigyáz a közlekedőkre – derül ki a cikkből.

A csépai Szerényi Zoltán kézzel működteti a sorompót. A szürke kart forgatva a piros-fehér korlát nyikorogva leereszkedik, majd a szerelvény áthaladása után újra megemelkedik. Az ötvenhat éves férfi egész nap a bakterházban ülve várja a vonatok érkezését és indulását.

– Nem olyan különleges munka ez itt a környéken. Nagytőkén, Szentesen, de Lakitelken is dolgoznak még bakterok – mondta szerényen a férfi, majd mesélt a szakmájának részleteiről is.

– Kunszentmártonban tizenkét órás a szolgálat, a Körös-hídi elágazásnál huszonnégy. A Hosszúvégen kevésbé barátságos a munkaidő, mert ott hajnalban fél négykor kezdünk. Összességében viszont nem stresszes a munka. Ha megéhezek, eszem. Ha kávét szeretnék inni, átsétálok a szomszédba. A forgalomra viszont figyelni kell – magyarázta.

A szerelvények áthaladása után mindig szabaddá kell tenni az utat, mutatja a Kunszentmártonban dolgozó bakter, Szerényi Zoltán. Fotó: Nagy Balázs/szoljon.hu

A Szentes és Szolnok közötti körülbelül nyolcvan kilométer hosszú szakaszon a ritkán előforduló tehervonatok mellett óránként járnak a személyvonatok.

– Ha Nagytőke felől érkezik a vonat, az megáll az állomáson és két percet várakozik. A Tiszaföldvár felől jövőt az elágazásnál dolgozó kolléga jelzi. Becsörgi, onnan négy-öt perc, mire ideért. A sorompót három perccel az áthaladás előtt kell lezárni, hogy ne zavarjuk a forgalmat, sokáig ne tartsuk fel az autókat – fejtette ki.

Az alig néhány négyzetméteres bakterház hatvanas évekbeli berendezésekkel van teli, Zoltán meg is mutatta, melyik mire való.

– Ezek itt a váltó kulcsai, egy nap négyszer van vonatkereszt, olyankor a megfelelő állásra kell állítani a kulcsokat és ki kell menni átállítani a váltókat. Tolatáskor van még szerepe ennek a berendezésnek,

ugyanis ha nem megfelelően áll a váltó, az súlyos hiba, akár a kocsi is leeshet a sínről

– foglalta össze, majd a másik oldalra fordulva hatalmas piros karok felé lépett.

– A szolgálattevő ezzel adja le a jelzést a bejáró vonatnál, ha induktorral kitekeri, fehérbe vált. A kijárónál pedig addig nem eresztik a vonatot, amíg nem csuktam le a sorompót, ezt telefonon jelentem be – vázolta a napi rutint.

– Az előjelző innen hétszáz méterre van, két vonóvezeték köti össze ezzel a szerkezettel. Télen különösen nehéz meghúzni, bele kell kapaszkodni rendesen – emelte ki a nehézségeket.

Szerényi Zoltán több évtizedig Csépán dolgozott, olyan is előfordult, hogy a huzal elszakadt és személyesen kellett jelezni a szerelvénynek, szabad az út.

– Mikor Csépán kezdtem a nyolcvanas évek végén, naponta tizennégy vonat közlekedett ott, mikor áthelyeztek és fénysorompót kapott az ottani átkelő, már csak három járt arra. Évekkel ezelőtt történt az az eset, hogy a bejárójelző elszakadt és tilos jelzést mutatott, a Tiszaug felől érkező vonat megállt. Mivel máshogy nem tudtam jelezni neki, hogy szabad az út, el kellett sétálni a mozdonyvezetőhöz – elevenítette fel az emlékezetes napot.

Azután egy másik történetet is megosztott velünk.

– Csépán, a forgalmi szolgálattevőnél volt a tartózkodási hely, nem a bakterházban töltöttem az időt. Emlékszem arra a nyári napra, tekertem a sorompót, már majdnem lent volt, hallottam én, hogy jön valami, de látni nem lehetett a fáktól.

Nagy fékezést hallottam, amikor odaértem, észrevettem, hogy egy teherautó becsúszott majdnem a sínig, de már jött a vonat.

Le kellett inteni, de szerencsére nagyobb baj nem történt – mesélte Zoltán, aki folyamatos továbbképzésekre is jár.

– Minden negyedévben van oktatás és vizsgázni is kell, az országos hálózatot ismernünk kell, a Nyugatiban például egészen más a munka, mint itt – tette hozzá mosolyogva. És bár váltókezelőként tudja, hogy a fénysorompóké a jövő, mégis reméli, hogy a sínek melletti alig néhány négyzetméretes bakterházból mehet majd nyugdíjba.

Villanyszerelőnek tanult Szentesen

A csépai Szerényi Zoltán Szentesen, az erősáramú szakközépiskolában végzett.

– Más világ volt akkor, el kellett helyezkedni a szakma és érettségi után, elkerültem a csépai téeszbe karbantartónak. Két év után bevonultam katonának. Édesapám volt a szülőfaluban az állomásfőnök, amikor 88-ban leszereltem, mondta nekem, hogy egy váltókezelő épp nyugdíjba vonul, menjek a helyére. Sokat gondolkoztam rajta, de végül csak beletanultam – mesélte az életéről a bakterként dolgozó Zoltán.

Az eredeti cikk a Kunszentmártonban dolgozó bakterről IDE kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.