Természettudománnyal bővült a kompetenciamérés

Ezen a héten volt az általános és középiskolákban a kompetenciamérés, idén már online feladatmegoldással.

null

Az országos kompetenciamérés 2001-től 2021-ig a hatodik, nyolcadik és tizedik évfolyamon tanulók szövegértési képességeit és matematikai eszköztudását mérte fel, valamint az idegen, illetve célnyelven nyújtott tanulói teljesítményt vizsgálta – és mindezt papíralapú mérőeszközökkel – írja a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei hírportál, a boon.hu.

A változás két szempontból is jelentős. Ettől a tanévtől a rendszer kiegészült a természettudomány kompetenciaterülettel, és a méréseket a tanulóknak online felületen kellett teljesíteniük – írta az Oktatási Hivatal weboldalán. A természettudomány-tesztben egy feladathoz 1-2 kérdés tartozik. A feladatok között a természettudomány kérdéseivel, a műszaki, technikai problémákkal valóságos vagy valószerűen megkonstruált kontextusban találkoznak a diákok. A kérdések megválaszolásához nem kizárólag és nem elsősorban az előzetes tudásukra van szükségük a tanulóknak, hanem fel kell használniuk és fel kell dolgozniuk a feladatban szereplő információkat, adatokat, adat­ábrázolásokat is. A felmérés eredményéről minden intézmény és fenntartó visszajelzést kap – informál a hivatal honlapja.

A tanulói kompetenciák – kiemelten gondolok itt a szövegértésre – fejlesztése minden pedagógus feladata minden tanítási órán. A belépő természettudományos méréssel kapcsolatban a kollégák a témához kapcsolódó feladatokat kerestek, szaktárgyi órán sajátítják el elsősorban a szükséges ismereteket. Még nem látjuk a felkészülés sikerességét

– mondta Vígh Roland, a Kossuth Lajos Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Pedagógiai Szakgimnázium igazgatója.

Hozzátette: az egyre több területen kiemelt feladatot jelentő fenntartható fejlődést szem előtt tartva jó ötletnek tartja a digitális mérést. Azt azonban mindenképpen fontos hangsúlyozni, hogy csak kellő előkészítést, sikeres próbákat követően. A próbák minden évfolyamon kudarcba fulladtak, illetve az éles mérés első napján is voltak még fennakadások. Talán a feladatok megoldására fordítandó időkeretet is újra kellene gondolni az új mérés bevezetésével. Az alsóbb évfolyamos gyerekek a számítógép előtt töltve ennyi időt jobban elfáradnak – emelte ki az igazgató.

Beépítik a tapasztalatokat 

Iskolájuk tanulói az országos átlagnak megfelelően teljesítenek a kompetenciaméréseken.

Szignifikáns eltérés nem mutatkozott az elmúlt években. A mérés eredményét a tantestület elemzi, s meghatározza a következő időszak feladatait. A központi visszajelzések hasznosak, azonban jó lenne, ha már az adott tanévben megtörténne a mérés feldolgozása – hátha a digitalizálással ez is előmozdítható lenne a későbbiekben –, hogy már a következő tanév munkájában építeni lehessen ezekre az eredményekre – vélekedett az igazgató.

Az eredeti cikk IDE kattintva olvasható.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.