Miskolc-Hidasnémeti között közlekedik a hétvégén utoljára a MÁV Poznańi kocsija

Szeptember végén több járműsorozat is búcsúzik a menetrendszerinti napi forgalomból, ezen túl már csak különleges alkalmakkor fognak közlekedni, forgalomba állni.

null

A Rába által gyártott, Dunakeszin felújított komfortkocsik közel 40 év szolgálat után búcsúznak a napi forgalomból. Egyúttal búcsúznak az utolsó lengyel gyártású, poznańi Bo és Bko sorozatú gyorsvonati, illetve első generációs InterCity kocsik is. Mindkét járműbúcsúztatóra az október 1-2. hétvégén kerül sor – idézi a MÁV tájékoztatását a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei hírportál, a Boon.hu.

A Poznańi Bo és Bko búcsúztatójára a Miskolc-Hidasnémeti vonalon kerül sor a hétvégén. A személykocsik és a vonatok általános díjszabás szerint vehetőek igénybe. A kocsik az alábbi vonatokban és menetrend szerint közlekednek szombaton és vasárnap: Miskolc-Tiszai: 6:42 (Sz 5312), 11:42 (Sz 5344), 15:42 (Sz 5326). Hidasnémeti: 9:03 (Sz 5315), 13:03 (Sz 5346), 17:03 (Sz 5333).

1979-től érkeztek hazánkba a poznańi H. Cegielski gyárból (Lengyelország) a 19-37 (Amo, később Ao) középszámcsoportú elsőosztályú és a 20-37 (Bmo, később Bo) középszámcsoportú másodosztályú, fülkés személykocsik. A sorozat tagjai elsősorban a belföldi gyorsvonatokban közlekedtek, nemzetközi forgalomra korábban sem voltak alkalmasak. Az elsőosztályú kocsik 9 fülkéjében összesen 54 ülőhely áll rendelkezésre; ebből a kocsiból 80 db épült. A másodosztályú kocsik 10 fülkéjében összesen 80 ülőhely áll rendelkezésre; ebből a kocsiból 213 db épült. 24,5 m hosszúak, üresen a tömegük 37 t és 120 km/h végsebességgel közlekedhetnek.

Mindkét előterében egy-egy kézmosó és WC-mosdó helyiség áll az utazóközönség szolgálatában. Innen lengőajtón jutunk a folyosóra, melyről 3 dohányzó és az 1. osztályú kocsinál 6, a 2. osztályú kocsinál 7 nem dohányzó fülke nyílt. Az elsőosztályú kocsik fülkéjében külön-külön állítható dőlésszögű háttámlával szerelt, bordó plüss borítású, cserélhető fejtámhuzattal rendelkező, széles, kényelmes székek, erős, tágas csomagtartók, a falon tájképek, az ablaknál lehajtható kisasztalok, az ablak és a fülkefal előtt elhúzható függönyök tették kellemessé az utazást. A másodosztályú fülkében az ülőlap és a fejtám nem osztott, a háttámlájuk nem állítható, a huzat nem plüss, hanem bordó műbőr, egyebekben viszont azonos a testvérsorozattal.

 

A sorozat meglehetősen egységes és életük során igen kevés változáson estek át. Az egyetlen komoly módosítás 1985-88 között érintett 32 db 20-37-es járművet. Ennek következtében ők közlekedhettek a nagyvárosok közötti, minőségi szolgáltatást nyújtó első IC-vonatokban. Az új fő- és alsorozatjelet (Bko) is kapott kocsik fülkéi 6 személyesek lettek és a bordó műbőr üléshuzatot bordó plüss váltotta fel; ezen kívül padlószőnyeggel is ellátták a fülkéket.

 

Az idő múlásával a kocsik megöregedtek és mivel távlati tervek nincsenek velük a rendszeres közforgalomban, szépen lassan kikoptak a magyar kocsiflottából. Az elsőosztályú sorozat 2020. augusztus 1. óta nem közlekedik közforgalomban sem és egyelőre különvonatban sem. A jelenlegi búcsúúton 4 másodosztályú lengyel kocsi (065 Bko, 189 Bo, 205 Bko, 207 Bo) teszi meg a Miskolc-Hidasnémeti-Miskolc útvonalat háromszor a hétvége folyamán - menetrendszerinti vonatokkal. Az október 1-én 13 óra körül Hidasnémetiből induló vonatot a tervek szerint a régi időket idéző köntösbe bújtatott Szili (001) húzza. Vasárnapot követően a lengyel kocsik már csak különleges alkalmakkor szállítanak utasokat, mint például a retró hétvégéken.

Az eredeti cikk ITT érhető el.

Fotók: MÁV/Boon.hu

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.