28 év után mozdult meg a Zsiguli – hihetetlen mennyibe került 50 éve

Megint egy évtizedek óta parkoló autót fedeztek fel és mentettek meg. A keleti blokk népszerű járgánya, egy 1200-es Zsiguli 28 évig mozdulatlanul állt egy családi ház melléképületében. Hogy mik derültek ki a történetéről, arról cikkünkben számolunk be.

autófelújitásroncs2025. 11. 11. 17:04
null

A keleti blokk népszerű autójára ismét a szentendrei Oldtimer Automobil Kft. csapata talált rá és a szintén nem mindennapi sztorijáról a Facebookon számolt be – számolt be a Zala vármegyei hírportál, a zaol.hu.

A keleti blokk legendás Zsiguliját úgy tűnik eddig Pókember őrizte, erős pókhálók tartották a garázsban Fotó: Oldtimer Automobil Kft./Facebook

Keleti blokk: garázs mélyéről

– Első gazdás, 50 éves pajtalelet Zsiguli 1200-ast leltünk fel Nyergesújfalun – lelkendezett az autófelújítással foglalkozó szerviz a posztban. A 64 éves Feri bácsi és felesége Margit néni vidáman mesélték el az autó történetét, miközben a pókhálókkal beszőtt és ujjnyi vastag porral belepett autót közös erővel kiszabadították a garázsból.

Hibás fényezés után engedmény?

Az izgalmas sztori szerint a ritka primulasárga színű Zsigulit, Feri bácsi és édesapja 1975 októberében vásárolta a csepeli Merkurnál a Petróleum utcában. Akkor 80 ezer forint volt az autó ára. A Zsiguli az átadást követően az UY-77-24 rendszámmal látták el és még 200 (!) forint kedvezményt adtak, mivel a hátfalon volt egy ma is látszó festékleverődés a csomagtartó perem alatt.

Csak terepen

– Az autót édesapám csak falun belül használta, az innen 5 kilométerre lévő szőlőjébe járt ki vele – idézte fel Feri bácsi és Margit néni szavait a szentendrei műhely posztja. – 1978-ban vett egy utánfutót, akkor került rá a vonóhorog. Az autóval soha nem jártunk nyaralni, vagy pihenni, mindig igás szamár volt. Az esküvőnkön ez volt a menyasszonyi autó, de apámnak akkor sem volt ideje lemosni. Így az autóról talán csak egy színes kép készült akkor.

Még sufnitunningon is átesett

A Zsiguli 1997-ben parkolt be ebbe a melléképületbe, majd Csipkerózsika álomra szenderült. Volt másik autó, ez nem volt létszükség. Gondolkodtak sokat, hogy újra beüzemelik, de az évek elszálltak a Zsiga maradt a helyén.

Azt is megtudták, hogy ezen a példányon még körtükör volt és nem volt benne biztonsági öv gyárilag. A tulajdonosok szerelték be az öveket a KRESZ 1976-os módosítását követően. Kis kutakodás után a körtükör, a krómos ablaktörlők és az eredeti küszöb díszlécek is előkerültek egy poros polc tetejéről. A díszléceket 2 éves korában vették le, akkor kapott alvézvédelmet. Aztán nem rakták vissza, azóta ott vannak a polcon.

Gyári fényezés, ez lehetséges?

Azt már a szentendrei csapat állapította meg, hogy az autó a munkás előéletéhez képest igen "jó bőrben" van. Fényezése még gyári, ahogy a küszöbjei is. Egy-két apróbb karosszéria javítás volt már rajta, de nagyobb lakatolás soha. A beltere szép állapotú, fekete ülésein látszik, hogy napon nem nagyon állt. A vezető ülés varrás javításán kívül csak nagytakarítás szükséges, még a ritka bordás ezüstbetétes műszerfal sincs megrepedve. Feri bácsi hűtőgép motorból eszkábált házi kompresszorával felfújta a Zsiga gumijait, ami meglepő módon 28 év után mind megtartotta a levegőt.

Minden papír megvan?

Aztán Feri bácsi elővett a kesztyűtartóból egy mappát, amelyből az autó szervizkönyve és az összes AFIT javítási számlája előkerült. Ezután a csapat felcsőrlőzte az autót, megírták a papírokat és megbeszélték Feri bácsival és Margit nénivel, hogy jövőre elviszi őket egy kis kirándulásra, amint a Zsiguli felújítása elkészül. Aztán egy szokásos nagymosásban részesítették az autót…

Még több képet IDE kattintva talál.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.